آشنایی با استراتژی دمشق در آستانه

آشنایی با استراتژی دمشق در آستانه
چهارشنبه 16 تير 1400 - 21:16

حکومت سوریه با دیدگاهی جدید وارد مذاکرات آستانه می‌شود؛ زیرا که این، اولین دور از مذاکرات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود که به پیروزی بشار اسد منجر شد. از سوی دیگر، مواضع طرف‌های دیگر نیز بایستی واقع‌بینانه‌تر و جدی‌تر باشد تا به رنج و آلام مردم طی 11 سال جنگ پایان داده شود.

العالم- درگوشی

هیئت دولت سوریه در نور سلطان، پایتخت قزاقستان شانزدهمین دور از مذاکرات روند آستانه را برگزار کرد که بخشی از راه‌حل سیاسی بحران سوریه را شامل می‌شود.

ناظران امور سوریه می‌گویند، دور جدید مذاکرات آستانه با دوره‌های قبلی‌اش متفاوت است. برخی اطراف تضمین‌کننده مذاکرات آستانه تحت تاثیر دیکته‌های آمریکایی- صهیونیستی بودند و نقش واقعی و مدنظر را در این مذاکرات به صورت جدی ایفا نمی‌کردند ولی امروز این گروه‌ها مقابل ملتی قرار گرفته‌اند که نظرشان را به صراحت درباره حاکمیت سوریه اعلام کردند و کشورشان را در سطح تصمیم‌گیری و برخورداری از حاکمیت، به دوران قبل از جنگ منتقل کردند.

وزارت خارجه سوریه معتقد است که مذاکرات جدید آستانه بایستی طرف‌های حاضر را به تغییر رویکردشان درباره اوضاع سوریه و اتخاذ موضعی واقع‌گرایانه‌تر نسبت به قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، سوق دهد.

دور جدید مذاکرات آستانه با حضور هیئت‌های کشورهای تضمین‌کننده روند مذاکرات- ایران، روسیه و ترکیه- و هیئت گروه‌های مسلح و همچنین هیئت‌های ناظر از اردن، عراق و لبنان و با مشارکت "گیر پدرسون" فرستاده ویژه سازمان ملل به امور سوریه برگزار می‌شود که طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، پدرسون اخیرا با "سرگئی ویرچینین" معاون وزیر خارجه روسیه و "الکساندر لاورنتیف" فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه دیدار کرد و طی این دیدار، بر اهمیت تقویت عملیات سیاسی در پرونده سوریه تأکید شده است.

ساز و کار هیئت اعزامی دولت سوریه به آستانه، طبق اعلام منابع رسمی سوریه، بر مخالفت با هرگونه مداخله در امور سوریه متمرکز خواهد شد و این هیئت بر استقلال و حاکمیت سوریه طی مذاکرات تأکید خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها