فرانسه ۲ هزار نیروی خود را از منطقه ساحل آفریقا خارج می‌کند

فرانسه ۲ هزار نیروی خود را از منطقه ساحل آفریقا خارج می‌کند
جمعه 18 تير 1400 - 23:04

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که این کشور تا پایان سال جاری میلادی، ۲ هزار نیروی خود را از منطقه ساحل آفریقا خارج خواهد کرد.

العالم - اروپا

امانوئل ماکرون پس از پایان مذاکرات با رهبران پنج کشور آفریقای غربی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: فرانسه تا پایان سال جاری پایگاه‌های نظامی خود در مالی را تخلیه خواهد کرد. بستن پایگاه‌های نظامی فرانسه تا سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. فرانسه نیروهای خود در منطقه را به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر کاهش خواهد داد و بر روی آموزش نیروهای ویژه منطقه‌ای متمرکز خواهد شد.
رئیس جمهوری فرانسه ماه گذشته اعلام کرده بود که وی بیشتر ۵ هزار و ۱۰۰ نیروی موسوم به "بارخان" را از منطقه ساحل آفریقا خارج خواهد کرد. فرانسه این نیرو را ۸ سال پیش با ادعای کمک به نیروهای محلی جهت مقابله با تهدید گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش به منطقه اعزام کرده بود.
ماکرون همچنین اعلام کرد عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور به دلیل تغییر تهدیدها، افزایش توانایی نیروهای محلی و حمایت کشورهای اروپایی انجام می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد فرانسه یک همکار کشورهای گروه ۵ از جمله مالی، بورکینافاسو، چاد، موریتانی و نیجر باقی خواهد ماند.

فرانسه پیشتر تلاش کرد کشورهای اروپایی را برای حمایت از عملیات نظامی در منطقه ساحل متقاعد کند و هشدار داده بود، حضور افراط گرایان و تروریست‌ها در این منطقه از آفریقا می تواند امنیت سراسر قاره اروپا را تهدید کند.

دولت پاریس پیش از این نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی و در حالی که شبه‌نظامیان مالی موسوم به «توارج» بخش‌های گسترده‌ای از خاک شمال این کشور را تصرف کرده بودند، نیروهایش را به مالی اعزام کرد.

اگرچه فرانسه مدعی شده است که توانسته است تهدید گروه‌های تروریستی را خنثی کند اما ساحل آفریقا همچنان میدان نبردی خونین است و با صلح و ثبات فرسنگ‌ها فاصله دارد. روزی نیست که خبرگزاری‌ها از انفجار بمبی دست‌ساز یا حمله به دهکده‌ای خبر مخابره نکنند.
ساحل آفریقا، در واقع، کرانه جنوبی صحرا بزرگ آفریقا است که از غرب به اقیانوس اطلس می‌رسد و از شرق تا دریای سرخ گسترده است.
در دهه اخیر، ‌ اختلافات قومی قببیله‌ای و رشد جریان‌های تندرو، به‌ویژه در نواحی غربی این منطقه، شدت گرفته است.
هشت سال درگیری در ساحل جان دست‌کم شش هزار غیرنظامی را گرفته و دو میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها