گفت‌وگوی سفیر ایران در بغداد با نماینده سازمان ملل در امور عراق/ تاکید بر برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر

گفت‌وگوی سفیر ایران در بغداد با نماینده سازمان ملل در امور عراق/ تاکید بر برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر
دوشنبه 21 تير 1400 - 08:14

سفیر ایران درباره دیدار با نماینده سازمان ملل در امور عراق تصریح کرد: درباره جمهوری اسلامی ایران و اوضاع عراق مذاکراتی صورت گرفت.

العالم _ عراق

«ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد در دیدار با «جنین هنین پلاسخارت» ضمن تاکید بر ضرورت تمکین به رای مردم عراق در انتخابات پارلمانی آینده گفت: در گفت‌وگو با نماینده سازمان ملل هردو طرف بر این تاکید کردند که انتخابات عراق باید در موعد مقرر برگزار شود.

سفیر ایران درباره دیدار با نماینده سازمان ملل در امور عراق تصریح کرد: درباره جمهوری اسلامی ایران و اوضاع عراق مذاکراتی صورت گرفت.

وی افزود، نماینده سازمان ملل درباره انتخابات ایران و انتخاب آقای ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری و اینکه دولت چه زمانی تشکیل می‌شود سوالاتی داشتند که توضیحاتی ارائه شد.

مسجدی ادامه داد: خانم پلاسخارت درباره مسائل عراق و برگزاری انتخابات پارلمانی آینده در این کشور هم نقطه نظراتی مطرح کرد و ما نیز گفتیم که از امنیت عراق و برگزاری انتخابات حمایت می‌کنیم. رای مردم بیانگر تشکیل پارلمان و پس از آن دولت عراق است. طبیعتا جمهوری اسلامی ایران از رای مردم حمایت خواهد کرد و خواهان استقرار و امنیت و ثبات در این کشور است.

وی خاطر نشان کرد: «پلاسخارت نظر مرا در باره دولت آقای رئیسی و عراق جویا شد که تاکید کردم این روابط در دولت جدید هم ادامه خواهد داشت و بلکه تقویت خواهد شد».

جنین پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم و شفاف در این کشور تاکید کرد.

سفیر ایران در بغداد همچنین در پاسخ به سوالی درباره شائبه‌های مطرح شده در خصوص تعویق انتخابات پارلمانی عراق و تلاش برخی طرف‌ها از جمله دخالت سفارت‌های آمریکا و انگلیس در این راستا گفت: با نماینده سازمان ملل مذاکرات مورد علاقه دو طرف انجام و هردو طرف بر این تاکید کردیم که انتخابات عراق باید در موعد خود برگزار شده و مورد حمایت قرار گیرد و همکاری لازم با دولت عراق برای برگزاری انتخابات به عمل آید.

مسجدی درباره تنش آفرینی های آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات عراق گفت: رای مردم در انتخابات تعیین کننده است و دیگران نباید دخالت کنند.

وی تاکید کرد: دولت عراق و ستاد انتخابات این کشور است که انتخابات را برگزار می‌کند و طبیعتا هر کمکی طرف عراقی بخواهد، دیگران باید همکاری لازم را به عمل آورند.

مسجدی افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه از انتخابات در عراق حمایت کرده و همکاری های لازم را به عمل آورده است؛ در نتیجه، آنچه رای مردم باشد مورد تاکید، علاقه و حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دولت عراق اواخر آذر ۹۹ در نشستی به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با حضور اعضای کمیسیون عالی انتخابات، با تعیین دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور موافقت کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق روز ششم ژوئن ۲۰۲۱(۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور تعیین کرده بود که به علت برخی مخالفت‌ها به چهار ماه بعد موکول شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها