مهره ریاض در «کودتای اردن» به 15 سال حبس محکوم شد

مهره ریاض در «کودتای اردن» به 15 سال حبس محکوم شد
دوشنبه 21 تير 1400 - 16:27

دادگاه امنیت ملی اردن امروز «باسم عوض الله» و «الشریف حسن بن زید» عاملان کودتای این کشور را به 15 سال زندان محکوم کرد.

العالم - اردن

دادگاه امنیت ملی اردن امروز حکم «باسم عوض الله» و «الشریف حسن بن زید» عاملان کودتای این کشور را صادر کرد.

عوض الله، رئیس پیشین دیوان پادشاهی اردن بود. وی مدتی نیز به عنوان نماینده ویژه پادشاه اردن در عربستان سعودی حضور داشت و از وی به عنوان مهره محمد بن سلمان یاد می‌شود.

روزنامه العربی الجدید گزارش داد که این دادگاه اردنی، عوض الله و بن زید را به تحمل 15 سال زندان محکوم کرده است.

رئیس دادگاه نیز در حکم خود تأکید کرد: «ارکان جنایت در مسئله فتنه، کامل و قطعی است و ثابت می‌کند که متهمان در حال اجرای یک طرح جنایتکارانه برای ایجاد فتنه... و تحریک علیه پادشاه بودند».

بر اساس این حکم، این دو متهم در رابطه با فتنه، رابطه دوستانه‌ای داشتند و تفکراتشان مخالف کشور و «عبدالله دوم» پادشاه اردن بود و به همین دلیل سعی کردند در داخل جامعه اردن، فتنه‌افروزی کنند.

رسانه‌های خبری فروردین ماه امسال از بازداشت برخی مقام‌های عالیرتبه در اردن به اتهام تلاش در براندازی پادشاه اردن و کودتای نافرجام در این کشور خبر دادند.

در همان زمان، در حالی که برخی رسانه‌ها از دست داشتن ریاض و ابوظبی در کودتای نافرجام اردن خبر می‌دادند، «واشنگتن پُست» از سفر هیات سعودی به اردن به منظور آزاد شدن باسم عوض الله خبر داد.

البته اردن به فشارهای عربستان سعودی در این زمینه تن نداد و باسم عوض الله را با دست و پای بسته به دادگاه منتقل و یکی از جلسات محاکمه وی را برگزار کرد.

به گفته برخی منابع آگاه، شیوه انتقال عوض‌الله به دادگاه با این وضعیت، بر خشم ریاض نسبت به پادشاه اردن افزود. عبدالله دوم هم به پیشنهادهای ریاض در این خصوص بی اعتنا بود و این باعث عصبانیت عربستان سعودی شد.

پربیننده ترین خبرها