رایزنی سفیر عربستان در بیروت با همتایان فرانسوی و آمریکایی

رایزنی سفیر عربستان در بیروت با همتایان فرانسوی و آمریکایی
دوشنبه 21 تير 1400 - 18:17

سفیر عربستان در بیروت با همتایان فرانسوی و آمریکایی خود درباره اوضاع لبنان رایزنی های دیپلماتیک انجام داد.

العالم - لبنان

«ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت امروز (دوشنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که برای رایزنی دیپلماتیک درباره لبنان میزبان « دورتی شیا» سفیر آمریکا و «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت بوده است.

وی افزود: در این دیدارها، درباره مهمترین تحولات سیاسی لبنان و منطقه همچنین موضوعات مورد علاقه بحث و گفت و گو شد.

همچنین سفارت آمریکا در لبنان در توییتی نوشت: «شیا» همراه با «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت با «ولید البخاری» سفیر عربستان نشست برگزار و درباره اوضاع لبنان رایزنی کردند.

سفارت آمریکا در لبنان ادعا کرد که اوضاع دشوار اقتصادی در لبنان و چگونگی حمایت از مردم این کشور با موثرترین شیوه از جمله بحث‌های سه جانبه بود.

ادعای سفیران عربستان، آمریکا و فرانسه در بیروت در این نشست مبنی بر کمک به مردم لبنان در حالی مطرح شده است که بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه، دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل دولت را از مهمترین عوامل مشکل آفرین لبنان می‌دانند که سه کشور یاد شده بیشترین نقش را در افزایش این مشکلات ایفا کرده‌اند.

پیشتر کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش فرانسه برای بازسازی نفوذ خود در لبنان و مانع تراشی عربستان در تشکیل دولت این کشور گفت: عربستان دنبال به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان است.

حسین رویوران در گفت وگو با خبرنگار گروه آسیای غربی و آفریقای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در پاسخ به سوالی درباره اهداف فرانسه برای ورود به بحران لبنان بویژه بعد از انفجار بیروت و پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور برای برون رفت از این بحران گفته بود که فرانسوی‌ها بدنبال بازسازی نفوذ خود در لبنان هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت عربستان از برخی گروههای لبنانی، عربستان در نقشه کنونی لبنان در کجا قرار دارد و تفاوت مواضع پاریس و ریاض چیست و علت به نتیجه نرسیدن تشکیل دولت لبنان و کناره گیری ادیب چه بود؟ گفت: موضع عربستان و فرانسه در قبال لبنان هم پوشانی ندارد. فرانسه دنبال آن است که لبنان با رایزنی داخلی به سمت تشکیل کابینه‌ای برود که بتواند با آن تعامل کند و در مرحله بعدی نیز گامی در مسیر رفع تحریم لبنان بردارد. اما عربستان دنبال آشتی داخلی در لبنان نیست بلکه دنبال جنگ داخلی در این کشور است.

رویوران عربستان را از عوامل سنگ‌اندازی در تشکیل دولت لبنان به ریاست مصطفی ادیب دانست و گفت: به هر حال بخشی از اهل سنت لبنان نوعی تبعیت از عربستان دارند و زمانی که عربستان علیه حزب الله موضوع گیری و اعلام جنگ می‌کند، هر یک از سیاستمداران اهل سنت که بیاید و بخواهد تا با هماهنگی حزب الله دولت تشکیل بدهد، متهم خواهد شد که به اهل سنت ضربه زده است. در نتیجه، عربستان یکی از طرف‌هایی بود که تلاش‌های سیاسی در لبنان را برهم زد و اجازه نداد که دولت جدید شکل بگیرد.

پربیننده ترین خبرها