بورل: در قبال ایران موضعی متوازن، شامل فشار و همکاری داریم

بورل: در قبال ایران موضعی متوازن، شامل فشار و همکاری داریم
دوشنبه 21 تير 1400 - 22:01

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده بروکسل موضعی متوازن شامل فشار و همکاری در قبال ایران دارد.

العالم - آمریکا

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده این اتحادیه در قبال ایران، موضعی متوازن دارد.

جوزپ بورل گفت: «اتحادیه اروپا موضعی متوازن در قبال ایران دارد. اتحادیه اروپا، هنگامی که ضروری بداند علیه ایران در بسیاری از حوزه‌های فشار سیاسی اعمال می‌کند، اما هر زمان هم ضروری بداند دنبال همکاری خواهد بود.»

اخیراً پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده که خواستار اعمال برخی تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ایرانی به بهانه بازداشت اتباع اتحادیه اروپا است.

در بخشی از این قطعنامه، پارلمان اروپا از شورای اروپا خواسته اعمال تحریم‌های هدفمند اعم از انسداد دارایی‌ها برای آن دسته از مقام‌های و نهادهای ایران شد که «در بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپا نقش داشته‌اند.»

جوزپ بورل در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله حضور «یانز یانشا»، نخست‌وزیر اسلوونی در نشست مجازی گروهک منافقین پرداخت و درباره آن اظهارنظر کرد.

وزارت خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد در پی اقدام غیرقابل قبول و خارج از عرف دیپلماتیک نخست‌وزیر اسلوونی بابت حضور در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی منافقین، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز یکشنبه در تماس تلفنی با جوزپ بورل ضمن محکوم کردن اقدام غیرقابل قبول نخست وزیر اسلوونی، خواستار روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در این خصوص شده بود.

بورل امروز دوشنبه گفت که به ظریف گفته مواضع نخست‌وزیر اسلوونی، نماینده موضع اتحادیه اروپا نیست. او همچنین گفت: «چیزی برای گفتن درباره اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی ندارم. [اظهارنظر در این باره] به عهده خود ایشان است.»

گروهک تروریستی منافقین هر ساله نشست‌هایی را با گروهی از هواداران اجاره‌ای برگزار می‌کند. به عنوان مثال، روزنامه انگلیسی گاردین سال ۱۳۹۷ درباره نشست این گروهک منافقین در پاریس نوشته بود بخش زیادی از حاضران اتباع اروپای شرقی و پناهجویان سوری‌ای بودند که با وعده سفر توریستی رایگان به پاریس، به محل برگزاری این تجمع منتقل شده بودند.

حمایت مقام‌های کشورهای غربی از گروهک منافقین در حالی ادامه دارد که حتی گزارش‌های رسمی در کشورهای غربی نیز بر عدم حمایت از این گروه در داخل ایران اذعان می‌کنند.

گروهک منافقین که تا چند سال پیش در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت، در سال‌های اخیر با لابی‌گری گسترده و پرداخت مبالغ کلان به سیاستمداران غربی از این فهرست‌ها خارج شده و هر ساله با حربه‌هایی چون برگزاری تورهای رایگان به مقصد پاریس یا سوءاستفاده از پناهجویان، تجمعاتی را برگزار می‌کند. در این نشست‌ها همواره سیاستمداران سابق کشورهای غربی با دریافت مبالغ سنگین، در حمایت از منافقین سخنرانی می‌کنند.

شبکه «ان. بی. سی» چند سال پیش در گزارشی اختصاصی به روابط میان گروهک منافقین و سیاستمداران آمریکایی پرداخته بود. در بخشی از آن گزارش آمده بود: «اکنون، مجاهدین خلق هزاران دلار به سیاستگذاران آمریکایی می‌پردازد تا در مراسم‌های این گروه سخنرانی کنند.»

«جوان استوکر» دبیر نشریه «دیفنس پست» که سال‌هاست بر فعالیت‌های این گروه متمرکز است، به ان. بی. سی گفته است که بر اساس برآورد او، «جان بولتون» ده‌ها هزار دلار از این گروهک پول دریافت کرده و در ازای آن، برای آن‌ها تبلیغ کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها