آزادی یا بردگی؟؛ زندگی ملت ها بین سندان سرکوب و چکش قحطی

آزادی یا بردگی؟؛ زندگی ملت ها بین سندان سرکوب و چکش قحطی
سه شنبه 22 تير 1400 - 14:20

می گویند میگل دایاز-کانل، رئیس جمهور کوبا روز گذشته آمریکا را متهم کرده است که با در پیش گرفتن سیاست "فشار اقتصادی"، به دنبال ایجاد "ناآرامی و هرج و مرج اجتماعی" در کوباست.

العالم - در گوشی

کوبا تنها کشوری نیست که تحت فشار شدید اقتصادی آمریکا قرار گرفته است و سیاست ایجاد قحطی و گرسنگی تنها سیاستی نیست که آمریکا برای اعمال فشار بر ملت های دیگر در پیش گرفته است.

این کشور از نظام دیکتاتوری در همه کشورهایی که به دیکته های آمریکا تن داده اند، حمایت می کند و به آنها کمک می کند تا با توسل به سیاست سرکوب، چند روزی بیشتر بر اریکه قدرت بمانند.

سندان سرکوب

درباره رژیم های دیکتاتوری می توان گفت که کشورهایی که در برابر آمریکا سر تسلیم فرود آورده و تابع بی چون و چرای سیاست های این کشور شده اند با تحریم اقتصادی رو به رو نیستند یا شرکت ها و دولتمردان آنها تحریم نمی شوند حتی اگر در لجن‌زار فساد و تباهی و دیکتاتوری فرو رفته باشند؛ آنها با هیچگونه فشار اقتصادی رو به رو نخواهند شد مگر تحت عناوینی چون "تأدیب". یا اینکه کشور استعمارگر بخواهد قدری بیشتر دارایی هایشان غارت کند.

یکی از خطرناک ترین اقدامات رژیم های دیکتاتور تحت سیطره آمریکا، سازش خفت بار با رژیم نژادپرست صهیونیستی یا حرکت در مسیر سازش و باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای این رژیم است. مضاف بر اینکه سیاست سرکوب در پیش گرفته اند؛ انبوه شکایات سازمان های حقوق بشر بین المللی علیه این رژیم ها به دلیل عدم پایبندی به قوانین حقوق بشر و پر کردن زندان های خود از زندانیان اندیشه و فکر و اعتقادات و حتی اجرای حکم اعدام بر اساس عقاید مذهبی، گواهی بر این مدعاست.

چکش گرسنگی

اتهام کوبا علیه آمریکا، اتهامی کاملا به جاست. همه مردم دنیا از علاقه مفرط آمریکا به اعمال سیاست قحطی و گرسنگی اطلاع دارند. این کشور و مزدورانش در کشورهای هدف ارزش دلار را در مقابل پول ملی این کشورها بالا برده تا اقتصاد آنها را به نابودی کشانده و آنها را درگیر بحران های اقتصادی روزافزون و در نهایت کمبود شدید مواد غذایی و دارو کند تا جایی که دولت ها مجبور شوند به جیره بندی تغذیه و انرژی و برق روی بیاوردند نظیر همان اتفاقی که در سوریه و لبنان رخ داده است.

تخریب عمدی دکل های برق در عراق هم نمونه ای دیگر از این سیاست است که شهروندان را برای اعلام اعتراض به این سیاست ظالمانه به خیابان ها کشانده و آنها را وادار کرده است تا مثل ملت کوبا فریاد بزنند "ما گرسنه ایم" و "آزادی" و "مرگ بر دیکتاتور". اینها نمونه ای از سیاست های خبیثانه آمریکا برای سرنگون کردن دولت هایی است که در مقابل اراده این کشور تسلیم نشدند.

یمن برای مثال

مصادیق بسیاری از سیاست ایجاد قحطی و گرسنگی را در کشورهای منطقه می توان برشمرد؛ از جمله می توان به اوضاع اسفبار لبنان، سوریه، عراق و یمن اشاره کرد.

یک منبع مسئول در کمیته عالی اقتصادی یمن درباره سقوط دوباره ارزش پول در مناطق اشغال شده هشدار داده و گفته است که عبور ارزش دلار از هزار ریال در مناطق اشغال شده، نتیجه طبیعی سیاست های ویرانگرانه ائتلاف متجاوز است که از طریق دولت مزدور اجرا می شود.

ائتلاف متجاوز از طریق دولت مزدور اقدام به چاپ 5.320 تریلیون پول بدون پشتوانه کرده است که باعث سقوط ارزش پول ملی شده است.

و اما لبنان

سقوط ارزش پول ملی، یک سیاست ویرانگرانه است که در کشورهایی مثل لبنان پیاده شده است به طوری که پول این کشور چند روز قبل با سقوط بی سابقه در برابر دلار به 19 هزار لیره در برابر هر دلار رسید. همزمان، ماهیگیران این کشور دست به اعتصاب سراسری زدند. این امر به کمبود مواد غذایی و افزایش تدریجی قیمت سوخت انجامید و زندگی لبنانی ها را دچار سختی مضاعف و نگرانی نسبت به سقوط ارزش واقعی لیره در برابر دلار کرد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها