انگلیس: اگر طالبان قدرت را بدست بگیرد، با آن کار می کنیم

انگلیس: اگر طالبان قدرت را بدست بگیرد، با آن کار می کنیم
چهارشنبه 23 تير 1400 - 11:48

وزیر دفاع انگلیس گفته اگر طالبان به قدرت برسد و وارد دولت افغانستان شود، کشورش با این گروه تعامل و همکاری خواهد کرد.

العالم ـ اروپا

بِن والاس وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفت: دولت مستقر در افغانستان هر چه که باشد، در صورت تعهد به برخی هنجارهای خاص بین المللی، دولت انگلیس با آن تعامل خواهد داشت.

وی در عین حال هشدار داد «در صورتی که طالبان به شیوه ای رفتار کند که به طور جدی ناقض حقوق بشر است، انگلیس در هرگونه رابطه ای تجدیدنظر خواهد کرد.

والاس در این مصاحبه گفت، این موضوع را درک می کند که چشم انداز همکاری انگلیس با طالبان چالش برانگیز خواهد بود.

وی اظهار داشت: طالبان عمیقا به دنبال آن است که از لحاظ بین المللی به رسمیت شناخته شود. آنها به آزادسازی منابع مالی شان و نیز حمایت برای ملت سازی نیاز دارند اما شما با یک تروریست که کلاه بالاکلاوا (کلاه دو چشمی) روی سر دارد، این کار را انجام نمی دهید.

این مقام انگلیسی افزود طالبان برای دستیابی به چنین هدفی باید به شریک صلح تبدیل شود وگرنه با خطر منزوی شدن مواجه است؛ انزوایی که باعث شد آن به همان جایی که قرار داشتند برسند.

والاس همچنین از گروه طالبان و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان خواست برای استقرار ثبات در کشور بعد از چندین دهه اختلاف و درگیری همکاری کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشت: رهبران ارشد افغان این هفته برای مذاکره با طالبان راهی دوحه می شوند. مقامات این گروه مواضع سختگیرانه ای را در مذاکرات اتخاذ کرده و حتی به ترکیه درباره طرح هایی برای حفظ نیروهایش در افغانستان با هدف هدایت و حراست از فرودگاه اصلی کابل هشدار داده اند.

به گزارش ایرنا، طالبان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱میلادی با استفاده از سیاست مشت آهنین در افغانستان حکومت کرد و در ۲۰ سال گذشته برای سرنگونی حکومت کابل تلاش کرده است.

این گروه اکنون با خروج نیروهای خارجی وآمریکایی از خاک افغانستان که قرار است تا سپتامبر (شهریور) آینده تکمیل شود تلاش تازه ای را برای محاصره شهرهای افغانستان و تصرف اراضی بیشتری از خاک این کشور بکار بسته است.

مقام های طالبان هفته گذشته گفتند که این گروه کنترل ۸۵ درصد از اراضی افغانستان را در اختیار دارد.

پربیننده ترین خبرها