طرح آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در البیضاء

طرح آمریکا - سعودی و القاعده برای تغییر موازنه قدرت در البیضاء
چهارشنبه 23 تير 1400 - 14:21

کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باوردند که نبرد البیضاء به دنبال شکست تلاش‌های آمریکا برای تحمیل کردن طرح ازسرگیری مذاکرات مشروط با جنبش انصارالله آغاز شده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌‌گویند، آمریکا زمانی‌که دید انصارالله ازسرگیری مذاکرات را مشروط به لغو کامل محاصره و تجاوز کرده است، درصدد تغییر معادله قدرت در میدان برآمد.

این کارشناسان افزودند، آمریکایی‌ها طرحی را برای سیطره بر البیضا و بازگرداندن آن به قلب معادله قدرت آماده کرده‌اند.

این کارشناسان با اشاره به اینکه امریکا و سعودی نبردها در مأرب را مدیریت می‌کنند، افزودند هدف اساسی از نبرد البیضاء منحرف کردن نگاه‌ها از مأرب و تضعیف کردن تلاش‌های انصارالله و ارتش یمن در مأرب و نیز تبدیل نبرد البیضاء به جبهه‌ای جدید از جنگ فرسایشی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی است.

به گفته کارشناسان، آمریکا در نبرد البیضاء به القاعده متوسل شده و این تحولی چشمگیر است که نیروهای طرفدار دولت مستعفی "عبد ربه منصور" نیز از حمایت و پشتیبانی بیشتر القاعده در نبرد برخوردار است و لذا در همان اغاز نبرد توانستند کنترل "الزاهر" را در دست بگیرند که پس از مدتی دوباره به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی افتاد. لذا همین تحول مهم در میدان نشان داد که نیروهای ائتلاف از ایجاد تغییر در معادله قدرت ناتوان هستند و ارتش و کمیته‌های مردمی سرنوشت این نبرد را یکسره می‌کنند.

در محوری دیگر، این تحلیلگران افزودند مشکل اساسی این است که عربستان سعودی تاکنون تسلیم شدن و توقف جنگ و لغو محاصره را رد کرده است و لذا، مذاکرات با کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در سایه محاصره و تجاوز مستمر به یمن غیرممکن است.

کارشناسان تأکید کردند، سعودی و امارات ابزارهای ناچیز آمریکا هستند تا پروژه امریکا در منطقه را اجرا کنند و آنها هیچ اختیاری از خودشان ندارند.

این کارشناسان در ادامه افزودند، عمان نقش میانجیگر در منطقه را ایفا می‌کند و روابطی حسنه با تمام همسایگان دارد و لذا برای پایان به تجاوز و جنگ یمن تلاش می‌کند؛ زیرا ثبات یمن را ثبات منطقه می‌داند.

این کارشناسان با بیان اینکه امارات منافعی ویژه در جنوب یمن دارد، تأکید کردند که عربستان سعودی طرف اصلی در جنگ است و همان طرفی است که نفوذ اساسی را در یمن دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها