رایزنی حریری با مقامات مصر پیش از ارائه اسامی کابینه به میشل عون

رایزنی حریری با مقامات مصر پیش از ارائه اسامی کابینه به میشل عون
چهارشنبه 23 تير 1400 - 17:30

رسانه‌های مصر و لبنان اعلام کردند که صبح امروز «سعد حریری» نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه لبنان، با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه مصر در قاهره، دیدار و رایزنی کرده است.

العالم - لبنان

دیدار صبح امروز (چهارشنبه) «سعد حریری» با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری و «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در حالی انجام شد که منابع خبری گزارش دادند که سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان عصر امروز اسامی کابینه خود را به «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور ارایه خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های دو کشور، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر امروز در قاهره از سعد حریری نخست وزیر مامور شده برای تشکیل دولت لبنان استقبال و با وی پیرامون اوضاع این کشور گفت وگو کرد.

در این پیوند، «بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: السیسی در این دیدار که با حضور «سامح شکری» وزیر امور خارجه و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر برگزار شد، حمایت کامل قاهره از برنامه‌های سیاسی حریری را اعلام کرده است.

راضی افزود که السیسی حمایت از تشکیل کابینه در لبنان را با هدف بازگرداندن ثبات به این کشور و مقابله با چالش‌های فعلی عنوان کرده است. همچنین رییس جمهوری مصر، تلاش برای تشکیل دولتی در لبنان که با هماهنگی و بدون در نظر گرفتن اختلاف‌ها و با لحاظ کردن منافع ملی به گونه‌ای که بتواند با ایجاد وحدت ملی به افزایش توانایی مردم کمک کند و این کشور را از وضعیت فعلی که در حال حاضر از آن رنج می‌برد، خارج کند، ضروری دانسته است.

رسانه‌های لبنان نیز گزارش دادند که سعد حریری در این دیدار با اشاره به ادامه چالش‌های دشواری که مردم کشور با آن روبرو هستند، از تلاش مداوم و صادقانه مصر برای بسیج کردن حمایت‌های بین‌المللی از لبنان در سطوح مختلف به ویژه در سطوح سیاسی و اقتصادی قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست علاوه بر راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه، صحنه سیاسی لبنان و همچنین مهمترین تحولات منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی «الیوم السابع» مصر از دیدار امروز (چهارشنبه) سامح شکری وزیر امور خارجه این کشور با سعد حریری نخست وزیر مامور شده برای تشکیل کابینه لبنان در کاخ «التحریر» قاهره خبر داد و افزود: وزیر امور خارجه مصر در این دیدار بر حمایت کشورش از لبنان برای برون رفت از مشکلات فعلی تاکید کرد.

سامح شکری همچنین گفت که ضروری است تا همه طرف‌های لبنانی فارغ از هرگونه گرایش، منافع ملی را به منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند.

به گزارش ایرنا سعد الحریری نخست وزیر انتخاب شده برای تشکیل کابینه لبنان 15 بهمن سال گذشته با سفر به قاهره، با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت و گو کرده بود.

در این پیوند، پایگاه اطلاع‌رسانی الیوم السابع مصر در آن زمان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به تضاد آشکار بین دیدگاه‌های «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و الحریری بر سر اسامی نامزدهای تصدی برخی وزارتخانه‌ها، پرونده تشکیل دولت جدید لبنان در برنامه‌های سفر حریری به قاهره است.

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت‌های خارجی بر او و تصمیم گیری هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور، به رغم آنکه لبنان با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده است.

در سال گذشته سعد الحریری مامور به تشکیل کابینه لبنان چند روز قبل از سفر به قاهره، میشل عون رییس جمهوری این کشور را متهم کرد که می‌خواهد لبنان را به دوره «توافق طائف» برگرداند و تلویحا به عون این اتهام را زد که تنها به سهم مسیحیان از دولت فکر می‌کند.

دفتر عون رییس جمهوری لبنان نیز در واکنش به این موضع الحریری در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر شد، اعلام کرد که بیانیه حریری، پر از مغالطه و اطلاعات غیر واقع بود. دفتر ریاست‌ جمهوری لبنان افزود: الحریری همواره اصرار دارد کابینه جدید را یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات عون تاسیس کند که خواستار مشارکت در تشکیل دولت است و بیانیه صادره دفتر اطلاع‌رسانی وی، حاوی اطلاعات غلط است.

با این حال، رسانه‌های عربی بدون اشاره به جزئیات، از ارسال نامه‌ای از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به میشل عون همتای لبنانی وی پیش از سفر سعد حریری به قاهره خبر داده بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در آن زمان این نامه از سوی سفیر مصر در لبنان به میشل عون تحویل شد.

سعد حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران سیاسی لبنان تاکید دارند، آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضد تروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و فعلی لبنان، دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها