تنها ابتکار عمل برای حل بحران لبنان

تنها ابتکار عمل برای حل بحران لبنان
چهارشنبه 23 تير 1400 - 20:57

در فضای سیاسی خفقان آور و در اوضاع دشوار اقتصادی در لبنان ،"میشل عون" رئیس جمهوری لبنان و مسئولان سیاسی این کشور بار دیگر بر لزوم تعجیل در تشکیل دولت و خارج کردن لبنان از بحران فعلی آن تاکید کردند.

العالمدرگوشی

رئیس جمهوری لبنان گفته است که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت همچنان ادامه دارد و هیچ یک از عاملان یا مقصران این فاجعه، از بازخواست و مجازات خلاصی نخواهند داشت.

این پیام عون، خواب راحت را از چشمان همه کسانی که در این موضوع پیچیده دست دارند و قطعا توطئه قدرت های بزرگ است، خواهد ربود.

میشل عون که می خواهد از خشم مردم لبنان بکاهد، تاکید کرد که تلاش ها برای تشکیل دولت جدید نشان دهنده اهمیت قائل شدن برای اصلاحات و مبارزه با فساد است ، اما آنچه درخصوص موضوع دولت مشخص شد، کاملا با آنچه سیاستمداران در لبنان گفته اند، متفاوت است.

شواهد نشان می دهد که سعد الحریری مامور تشکیل دولت جدید لبنان در یک وادی و راه های حل بحران سیاسی لبنان در یک وادی دیگر هستند.

گفته می شود که مامور تشکیل کابینه که به دنبال جلب رضایت واشنگتن و ریاض است، و در تعیین سرنوشت کشورش به این مساله توجه می کند، گویی که تمایلی به تشکیل دولت ندارد، یا بهتر بگوییم که به وی دستور تشکیل دولت نداده نشده است ، زیرا بی ثباتی لبنان به نفع طرح های کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه ای در لبنان است.

ناظران و کارشناسان مسائل لبنان می گویند که تلاش ها برای حل بحران سیاسی به سمت فتنه طایفه ای پیش رفته که نزدیک بود کشور را به سمت سناریوی بسیار خطرناک سوق دهد، به ویژه اینکه کانال های لبنانی وابسته به برخی ائتلاف ها ، به ترویج فتنه و تحریک لبنانی ها علیه یکدیگر متهم شدند.

ناظران مسائل منطقه ای اما با اشاره به پشت پرده فتنه سیاسی در لبنان تاکید کردند طرف هایی که فتنه انگیزی کردند، به دنبال اجرای طرح های امریکا و اسرائیل در لبنان با هدف ضربه زدن به مقاومت و منحرف کردن مسیر دولت های سابق و درصدر آن دولت حسن دیاب هستند که با مسائل دشواری دست و پنجه نرم می کند.

فعالان جنبش های اعتراضی در لبنان هم تاکید کردند که تظاهرکنندگان همان خواسته های معیشتی و اقتصادی را در تظاهرات خود مطرح کردند که در تظاهرات قبلی هم مطرح کرده بودند، اما طرف های بیگانه درتلاش هستند تا با سوء استفاده از مطالبات مردمی ، مسیر تظاهرات را درجهت خواسته های خود تغییر دهند.

سعد الحریری مامور تشکیل دولت لبنان ، فهرستی متشکل از 24 وزیر را بر اساس طرح فرانسه به میشل عون رئیس جمهوری لبنان تقدیم کرد و گفته که فردا منتظر پاسخ عون است.

بنابراین، تحرکات مردمی و سیاسی درلبنان که تحت پوشش خواسته های معیشتی صورت می گیرد، به سر دادن شعارهایی فراتر از وحدت ملی ، مبارزه با فساد و حل بحران مالی و اقتصادی منجر شده است. آنچه ملت لبنان از تحرکات مردمی مشاهده می کنند، در مقایسه با اقدامات تحریک آمیزی که از چند روز قبل شاهد آن هستیم ، کم تر بوده و آشکارا بیانگر آن است که بخش عمده لبنانی ها و سیاستمداران بانفوذ به حمایت های خارجی تکیه دارند.

پربیننده ترین خبرها