دیدار نخست وزیر عراق با یک هیئت آمریکایی

دیدار نخست وزیر عراق با یک هیئت آمریکایی
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 15:51

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در دیدار با یک هیات آمریکایی به ریاست «برت مک گورگ» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، درباره خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق و آغاز «مرحله جدید روابط» تبادل نظر کردند.

العالم - عراق

در بیانیه امروز (پنجشنبه) نخست وزیری عراق آمده است که مصطفی الکاظمی از هماهنگ کننده کاخ سفید در مقر نخست وزیری این کشور استقبال کرد و «در این دیدار درباره هماهنگی و همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف و آمادگی‌ها برای برگزاری دور آینده گفت و گو های راهبردی بین بغداد و واشنگتن، بحث و تبادل نظر شد». همچنین «سازوکارهای خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق و انتقال به مرحله جدید همکاری راهبردی در راستای تقویت روابط بین دو کشور» بررسی شد.

توسعه همکاری در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تجاری و نیز بهداشتی و مقابله با شیوع «ویروس کرونا» دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

رایزنی درباره اوضاع منطقه با تاکید بر نیاز منطقه به غالب شدن منطق گفت و گو و آرامش و نقش عراق در این عرصه نیز دیگر محور گفت و گوهای الکاظمی با طرف آمریکایی بود.

برخی منابع عراقی می‌گویند، دور چهارم گفت و گوهای راهبردی واشنگتن – بغداد در حال آماده سازی است و به احتمال بسیار مقام‌های بلند پایه دو کشور بر سر خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق توافق کنند.

پیش‌تر، دو مقام بلندپایه عراقی خبر دادند که هیاتی رسمی در این کشور در حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت آمریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفت ‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا است.

قرار است این گفت و گوها، اواخر ماه جاری میلادی (جولای) در واشنگتن برگزار شود.

این هماهنگی‌ها شامل موضوعات مورد بحث و تلاش برای رسیدن به توافق‌های نخستین درباره آنها به ویژه موضوع خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق مربوط می‌شود.

دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا که نخستین آنها پس از ریاست جمهوری «جو بایدن» بود، آوریل گذشته به ‌صورت «وبیناری» و به ریاست وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.

یکی از مهمترین توافق‌های دو طرف در این دور از گفت‌وگوها این بود که نقش نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش» به سرکردگی آمریکا به طور کامل جنبه آموزشی و مستشاری داشته باشد و این نیروها هیچ‌گونه فعالیت نظامی در عراق نداشته باشند.

دور نخست گفت و گوهای راهبردی ژوئن سال گذشته از طریق وبینار انجام شد و چند ساعت به طول انجامید که در آن مقام‌های امنیتی، نظامی و همچنین مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور شرکت کردند.

به دنبال آن دور دوم گفت و گوهای راهبردی عراق و آمریکا آگوست سال گذشته در واشنگتن و همزمان با سفر مصطفی الکاظمی به پایتخت آمریکا و پس از دیدار وی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده انجام شد.

پربیننده ترین خبرها