اولیانوف: آمریکا در تاثیرات فشار حداکثری علیه ایران غلو کرد

اولیانوف: آمریکا در تاثیرات فشار حداکثری علیه ایران غلو کرد
پنج‌شنبه 24 تير 1400 - 15:55

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام تصریح کرد که گفت‌وگوهای وین ثابت می‌کند که آمریکا در تاثیرات فشار حداکثری علیه ایران زیادی حساب باز کرد.

العالم - اروپا

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در توئیتی افزود: (اگرچه) فشارها ادامه دارد اما ایران در عجله نیست؛ هرچند می‌داند که هرچه سریع‌تر مذاکرات تکمیل شود تحریم‌ها زودتر رفع می‌شود.

او دیروز هم در اظهارنظری به مناسبت ششمین سالگرد برجام تصریح کرد که این توافق سهم عمده‌ای در رژیم منع اشاعه داشت و احیای آن یک اولویت است. اولیانوف برجام را شاهکار دیپلماسی چندجانبه دانست و افزود که پردازش و تدوین آن مستلزم کار و خلاقیت بسیار زیاد بود.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها