لبنان پس از انصراف الحریری رو به کجا می رود ؟

لبنان پس از انصراف الحریری رو به کجا می رود ؟
جمعه 25 تير 1400 - 14:09

لبنان پس از انصراف سعد الحریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، در آستانه مرحله دشواری قرار گرفته است از همین رو نگرانی هایی درباره وضعیت سیاسی ،اقتصادی و معیشتی مطرح می شود.

العالم- لبنان

برخی ناظران سیاسی معتقدند از ابتدا اعتمادی میان رئیس جمهوری و نخست وزیری وجود نداشت و اظهارات و اتهام زنی های دو طرف و انداختن مسئولیت بر گردن دیگری مساله را پیچیده تر کرد.

ناظران افزودند: زمانی که سعد الحریری مامور تشکیل کابینه شد وی معتقد بود وزرای کابینه باید از افراد متخصص باشند اما در خصوص شمار وزرا الحریری ابتدا 18 وزیر و در نهایت 24 وزیر انتخاب کرد در مقابل رئیس جمهوری نیز شرایطی داشت تا دو مسیحی را که خود انتخاب کرده به عنوان وزیر معرفی شوند. پس از آن مشکلات و درگیری و اتهامات متقابل طی چند ماه شروع شد و هر طرف دیگری را به مانع تراشی برای تشکیل کابینه متهم می کرد.

ناظران افزودند: اما این وضعیت با توجه به شرایط اقتصادی ،بهداشتی و معیشتی بسیار نامناسب اصلا به نفع لبنان نیست .

ناظران خواهان در اولویت قرار دادن منافع کشور و ترک دشمنی و لجبازی شدند که هشت ماه و نیم گریبان کشور را گرفته است.

در مقابل برخی مسئولان جریان المستقبل ،اعمال فشار عربستان بر الحریری برای انصراف از تشکیل کابینه را تکذیب و گفتند افزون بر سخنرانی های سیاسی تحریک امیز جریان ملی در دفاع از حقوق مسیحیان ، الحریری به مانع تراشی های تیم رئیس جمهوری پی برده بود .

از سوی دیگر فعالان وابسته به جریان ملی ،اتهام جریان المستقبل به رئیس جمهوری و جبران باسیل رئیس جریان ملی مبنی بر مانع تراشی برای تشکیل کابینه را تکذیب کردند.

آنان تاکید کردند:الحریری سال 2017 در سخت ترین شرایط لبنان ،ماموریت های خود را کنار گذاشت در حالی که دولت پابرجا بود و می توانست برنامه های اصلاحاتی خود را آن زمان تصویب کند و ادامه دهد اما از ماموریت خود شانه خالی کرد و خواست تا به قافله انقلابیون بپیوندد و به درخواست همه مسئولان پشت کرد و 9 ماه به کشورهای خوش آب و هوا سفر کرد.

آنان افزودند: الحریری نام کسانی که نزد پدرش کار می کردند را به رئیس جمهوری پیشنهاد دارد و گفت این کابینه وزراست و زمانی برای امضای اعضای کابینه و نه بررسی صلاحیت اسامی اختصاص داد در حالی که روشی غیر قانونی است .اما نقش وی در نجات کشور انگونه که ادعا می کند چیست ؟ وی تمایلی به تشکیل کابینه نداشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها