سیل ویرانگر اروپا و بی سابقه در یکهزار سال پیش/ بحران تغییرات آب و هوایی جدی است

سیل ویرانگر اروپا و بی سابقه در یکهزار سال پیش/  بحران تغییرات آب و هوایی جدی است
شنبه 26 تير 1400 - 12:37

کارشناسان با بررسی داده های هواشناسی معتقدند، وقوع سیل بی سابقه در اروپا که بیش از یکصد کشته بر جای گذاشت و همچنین آتش سوزی‌های مهیب در آن سوی جهان در غرب آمریکا، کانادا و جنگل های سیبری، نشانه تغییرات آب هوایی و نتیجه گرمایش زمین است.

العالم ـ اروپا

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: بسیاری از مناطق در اروپا برای وقوع چنین سیلی آمادگی نداشتند، برخی از هشدارها از جمله سیستم اعلام هشدار در آلمان نیز بسیار دیر هنگام بود.

سیل اروپا که تا یکهزار سال پیش سابقه نداشت

نیویورک تایمز در تفسیر خود از سیلی که هم اکنون اروپا را درنوردیده است، نوشت: سیلی اینچنین که بیش از یکصد کشته برجای گذاشته است، هرگز طی یکهزار سال گذشته دیده نشده و این نشانه ای محرز از تغییرات آب وهوایی بر روی زمین است.

این گزارش می افزاید: سیل ویرانگری که در آلمان حداقل ۴۹ کشته برجای گذاشت و تنها در ایالت « راینلاند فالتس» آلمان ۱۳۰۰ نفر ناپدید شده اند.

نیویورک تایمز دراین باره نوشت: چند روز پیش از وقوع سیل و طغیان رودخانه ها در غرب آلمان، آژانس آب وهوایی اروپا با توجه به توفان و بارندگی های شدید، نسبت به جاری شدن سیل های مهیب هشدار داده بود و هواشناسی آلمان روز جمعه اعلام کرد که قوع چنین سیلی نه تنها در ۵۰۰ سال بلکه در یکهزار سال گذشته نظیر آن دیده نشده است.

درهمین حال شبکه خبری یورو نیوز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: درحالی که بیشترین خسارات در آلمان رخ داده است ، انگلا مرکل صدراعظم آلمان که به واشنگتن سفر کرده است در جریان دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز همدردی با قربانیان گفت بیم آن را دارد که در روزهای آینده ابعاد گسترده‌تری از فاجعه روشن شود.

یک روز عزای عمومی در بلژیک

وقوع بارش و سیل در بلژیک نیز باعث کشته شدن ۲۰ نفر شد. به همین علت، «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک روز سه‌شنبه آینده را در این کشور عزای ملی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، شمار تلفات سیل در اروپا به دنبال بارش های سیلابی اخیر در کشورهای بلژیک و آلمان به ۱۲۵ نفر افزایش یافت، سوئیس، هلند و لوگزامبورگ نیز با بارش های شدید و وضعیت دشواری مواجه شدند.

نیروهای امدادی در غرب آلمان و بلژیک روز جمعه برای امدادرسانی به صدها تن که مفقود یا در خطر هستند، اعزام شدند.

مقامات ایالت راینلاند فالتس آلمان گفتند که ۶۳ نفر در این ایالت به علت خروش ناگهانی رودخانه «آر» جان خود را از دست دادند.

مقامات در ایالت نوردراین وستفالن نیز آمار کشته‌های ناشی از جاری شدن سیل را ۴۳ نفر اعلام کردند، اما هشدار دادند که این آمار می‌تواند افزایش یابد.

پس از آلمان که آمار تلفات آن ۱۰۶ تن اعلام شده، بلژیک نیز بر اثر این سیل ویرانگر متحمل خسارات سنگینی شده است به نحوی که بسیاری از منازل مسکونی در جریان سیلاب نابود شدند.

آنلیس فرلینده وزیر کشور بلژیک روز جمعه در مصاحبه با یک رسانه محلی کشته شدن ۲۰ شهروند بلژیکی و همچنین مفقود شدن ۲۰ نفر دیگر در این کشور را تایید کرد.

پربیننده ترین خبرها