مشکل عربستان با حزب الله چیست و چرا باید با حزب الله مشکل داشته باشد؟!

مشکل عربستان با حزب الله چیست و چرا باید با حزب الله مشکل داشته باشد؟!
شنبه 26 تير 1400 - 16:33

"میشل عون با حزب الله هم پیمان است" و "عربستان با گروهی به نام حزب الله مشکل دارد". سعد الحریری نخست وزیر مکلف لبنان در گفتگویی تلویزیونی با شبکه لبنانی الجدید، مشکلی که سبب انصراف او شده بود را در این دو جمله تلخیص کرد.

العالم - درگوشی

الحریری در این گفتگو از صحبت درمورد نقشی که عربستان در بسته شدن راه تشکیل کابینه داشت، خودداری کرد. او درمورد دستگیر شدنش در سال 2017 توسط بن سلمان در ریاض و وادار شدنش به استعفا توسط او نیز صحبتی نکرد و گفت:" من انسان وفاداری هستم و خانواده ام در آنجا زندگی می کنند و خون من از عربستان است"... "اگر ائتلاف 8 مارس به عربستان اهمیت می دهد باید توهین به آن را متوقف کند و از صادر کردن کپتاگون (نوعی ماده مخدر) و دخالت در امور عربی و یمن دست بردارد و دیگر نگوید که عربستان و الحریری با یکدیگر مشکل دارند".

الحریری به ماهیت "مشکل" عربستان با حزب الله نپرداخت. اصولا چرا عربستان باید با حزب الله مشکلی داشته باشد؟ آیا این مشکل ناشی از "دخالت" حزب الله در "امور عربی و یمن" است؟ آیا عربستان پیش از حوادث یمن و سوریه مشکلی با حزب الله نداشت؟ آیا مشکل عربستان بخاطر "صادر کردن کپتاگون" است؟ پس آن شاهزاده عربستانی که با یک میلیون حبه گپتاکون قاچاق و با پوشش نام آل سعود در فرودگاه بیروت دستگیر شد، چگونه به سادگی آزاد شد؟ آیا مشکل عربستان با حزب الله به دلیل توهین ائتلاف 8 مارس به عربستان است؟ پس چرا ائتلاف 14 مارس و متحدانش حزب الله را روز و شب مورد اهانت قرار می دهد؟

و اما درمورد اتحاد میشل عون رئیس جمهور لبنان با حزب الله، چه "مشکلی" در این مسئله وجود دارد؟ چرا الحریری و عربستان این اتحاد را چنان "مشکل" بزرگی می ببینند که باعث شده الحریری از سمت خود استعفا دهد؟ آیا این اظهارات الحریری نشان دهنده حجم دخالت های عربستان در "امور عربی و یمن" و البته امور لبنان نیست؟ آیا این بدان معنا نیست که عربستان کابینه ای را که حزب الله در آن نقشی داشته باشد نمی پذیرد، آن هم صرفا بدان جهت که با حزب الله و میشل عون بخاطر اتحادش با این حزب مشکل دارد؟

باید به کسانی که حزب الله را "مشکلی" برای لبنان می دانند و تلاش می کنند واقعیت را وارونه نشان دهند بگوییم که درست است! حزب الله یک "مشکل" است. اما برای "رژیم اسرائیل" و برای هرکسی که برای بقای این رژیم تلاش می کند و درصدد تحمیل آن به عنوان نیروی مسلط در منطقه هستند. نیازی نیست بگوییم این "هرکسی" چه کسانی هستند، زیرا هویت آنها نه تنها آشکار بلکه رسوا است.

در "وفاداری" سعد الحریری به عربستان و اینکه خون او از آنجاست و خانواده اش در آنجا زندگی می کنند، شکی وجود ندارد. اما کاش الحریری اندکی از این وفاداری را نسبت به کسانی داشت که هنگام بازداشت شدنش در عربستان کنارش ایستادند و برای آزادی اش تلاش کردند. در راس این افراد ژنرال عون و سید حسن نصرالله بودند، در صورتی که در همان زمان رفقایش در 14 مارس به او توهین و بر سر جایگاهش در "قلب" عربستان رقابت می کردند.

پربیننده ترین خبرها