رسوایی پرونده احمد منصور و تزلزل حکومت امارات

رسوایی پرونده احمد منصور و تزلزل حکومت امارات
شنبه 26 تير 1400 - 20:30

رسوایی پرونده احمد منصور کنشگر حقوقی اماراتی همچنان گریبان حکومت امارات را گرفته است، آن هم در شرایطی که این حکومت در بسیاری از پرونده های داخلی و خارجی خود دست و پا می زند و تلاش می کند که از سویی با عادی سازی روابط و از سوی دیگر با شکنجه و جاسوسی، خود را از این رسوایی برهاند.

العالم - کشکول

یکی از سایت های اینترنتی اخیرا نامه ای منتشر کرده که به یکی از کنشگران زندانی در امارات منسوب است. او در این نامه ذکر کرده که احمد منصور از آغاز دستگیری اش در مارس 2017، همچنان در سلول انفرادی تحت نظارت امنیتی شدیدی به سر می برد و از شرایط بدی رنج می برد که با تمامی قوانین حقوق بشر در جهان مغایر است.

در این نامه، تصویری دردناک از زندان های امارات و نقض حقوق بشر در آنها مجسم شده که وضعیت سخت و غیر اخلاقی بسیاری از زندانیان در آن را نشان می دهد.

در حقیقت داستان احمد منصور داستان یک نفر نیست، بلکه داستان ده ها تن از مخالفان و منتقدان اماراتی است که سرکوب دولت امارات را متحمل می شوند، آن هم دولتی که همیشه با اتهام زدن به مخالفان و منتقدانش، شعار توسعه و تمدن و روشنفکری سر می داد.

رسوایی امارات به اینجا محدود نمی شود، بلکه این کشور همچنان در ماجرای خرید سیستم های جاسوسی تحت فشار قرار دارد. سازمان بین المللی "سیتیزن لاب" جزئیاتی از دستیابی امارات به دستگاه هک اسرائیلی افشا کرده است. این دستگاه برای جاسوسی و استفاده علیه مسئولان یمن و کنشگران مخالف امارات استفاده می شود. به گفته سیتیزن لاب یک شرکت اسرائیلی این دستگاه را به برخی کشورها ازجمله امارات فروخته تا با آن علیه مخالفان خود جاسوسی کنند.

شکی نیست که رسوایی جاسوسی امارات را نمی توان از شیوه برخورد آن با مخالفان و منتقدانش در زندان جدا کرد و شکی هم نیست که هیچ یک از این رفتارها نمی تواند از نظام امارات محافظت کند، بخصوص اینکه امارات با تصمیمات نسنجیده اش مبنی بر بی ثبات سازی امنیت منطقه و عادی سازی با رژیم صهیونیستی و تقویت همه جانبه روابط خود با این رژیم، گام های خود به سوی پرتگاه را سریع تر کرده است.

پربیننده ترین خبرها