تحقیقات درباره احتمال حمله بیولوژیک به دیپلمات‌های آمریکایی در وین

تحقیقات درباره احتمال حمله بیولوژیک به دیپلمات‌های آمریکایی در وین
يکشنبه 27 تير 1400 - 02:25

دولت آمریکا در حال تحقیق در مورد مشکلات جسمانی و بهداشتی دیپلمات‌های آمریکایی و سایر کارمندان این کشور مستقر در شهر «وین» در اتریش است.

العالم - آمریکا

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال تحقیق در مورد حوادث مرموز علیه سلامتی دیپلمات‌های آمریکایی و سایر کارمندان این کشور در شهر «وین» در اتریش است.

به نوشته شبکه خبری «سی بی سی» به گفته مقامات آمریکایی، برخی از این علائم مشابه علائمی است که اولین بار توسط دیپلمات‌ها و جاسوسان آمریکایی در هاوانا در سال 2016 و 2017 گزارش شده و هنوز علت قطعی آنها مشخص نشده است.پنج دیپلمات کانادایی و اعضای خانواده آنها نیز هنگام اعزام به کوبا، با مشکلات بهداشتی،جسمانی مرموز که شامل سردرد، سرگیجه و مشکلات هوشیاری بود، مواجه شدند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که بیش از 20 مورد جدید توسط تیم‌های پزشکی در وزارت امور خارجه و سایر مناطق، از جمله پنتاگون و سیا مورد بررسی قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «با هماهنگی با شرکای خود در سراسر دولت ایالات متحده، در حال بررسی گزارشات مربوط به حوادث احتمالی سلامتی اعضای سفارت ایالات متحده در وین هستیم.»

برخی معتقدند که این صدمات نتیجه حملات با امواج رادیویی است. با این وجود، علیرغم سالها مطالعه، درباره اینکه چه کسی یا عامل چه کسی می‌تواند پشت این حوادث باشد، اتفاق نظر وجود ندارد.

به گفته مقامات، کارمندان مستقر در وین از زمان شروع کار جو بایدن از علائم مرموز رنج برده‌اند. موارد وین اولین بار روز جمعه توسط مجله «نیویورکر» گزارش شد.

وین ، قرن‌ها مرکز جاسوسی و دیپلماسی بوده است. این شهر در حال حاضر محل مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده در مورد احیای توافق هسته‌ای است. این گفت‌وگوها اکنون در توقف است و مشخص نیست که آیا اعضای تیم مذاکره کننده ایالات متحده در میان کسانی هستند که از این آسیب دیدگی رنج می‌برند.

در سال 2016 پس از بروز علائمی مانند سرگیجه و عدم هوشیاری کامل در میان دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در چین و کوبا، جامعه پزشکی و دانشگاهی آمریکا تحقیقاتی را برای شناسایی عامل این بیماری‌ها انجام داد که نهایتا منتج به درخواست از نیروی دریایی آمریکا برای ورود به تحقیقات در این زمینه شد. برای کشف آن‌چه در پشت پرده حملات رادیویی مرموز بر روی تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی روی داده و باعث ایجاد طیفی از بیماری‌ها و سردرگمی پزشکان شده از ارتش آمریکا درخواست کمک شده است.

بیش از 30 دیپلمات آمریکایی در «کوبا» و «چین» اختلالات مختلفی از سرگیجه و عدم هشیاری کامل تا اختلالات شناختی را تجربه کردند که کار کردن را برایشان مشکل کرد. کوبا و چین هرگونه ارتباط با این اتفاقات را رد کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها