شمال تا جنوب اروپا در میان آب و آتش

شمال تا جنوب اروپا در میان آب و آتش
يکشنبه 27 تير 1400 - 16:36

روی قهرآمیز طبیعت با وقوع سیل در آلمان و بلژیک و آتش‌سوزی در اسپانیا و پرتغال، بیش از پیش ناکارآمدی سیاست‌های دولت‌های اروپایی در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را نشان داد.

العالم - اروپا

از جاری شدن سیل ویرانگر در شمال غرب اروپا به ویژه آلمان و بلژیک و به گفته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، «فاجعه» ای که صدها کشته و مفقود و خسارت‌های گسترده به بار آورده تا سوختن جنگل‌های شمال‌ شرقی اسپانیا و آتش‌ سوزی جنوب پرتغال، همه اخبار ناگواری است که بیش از هر زمان دیگری امضای بی اثر سران اروپایی پای توافق آب‌وهوایی پاریس را به یاد می‌آورد.

به گزارش نشریه ال پریودیکو، وقوع آتش‌سوزی جنگلی در منطقه یانکا و پارک طبیعی کاپ دی کِرِئوس (Cap de Creus) در شهر خیرونا واقع در ایالت کاتالونیا (شمال شرقی اسپانیا) موجب تخلیه ۳۵۰ ساکن این منطقه شده است.

وزش باد، عملیات اطفای این آتش‌سوزی را برای آتش‌نشان‌ها دشوار کرده است. همچنین تا کنون ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است.

گفته می‌شود یک سیگار نیمه خاموش عامل احتمالی این آتش سوزی است، اما موج گرما نیز از روز دوشنبه هفته گذشته هر چند به صورت ناهموار، همه ایالت‌های اسپانیا را در برگرفت و دمای هوا تا بیش از ۴۰ درجه افزایش یافت.

تارنمای شبکه آرتی‌وی‌ای اسپانیا نوشت: در حالی که خشکسالی و وضعیت پوشش گیاهی از عوامل تعیین کننده ای هستند که خطر آتش سوزی را افزایش می دهند، اما فعالیت های انسانی، سهل‌انگاری‌ها و تغییرات آب و هوایی نیز از عوامل موثر در بروز اینگونه حوادث ناخوشایند هستند.

به نوشته خبرگزاری افه، پرتغال نیز در ساعات گذشته صحنه آتش سوزی در شهر مونچیک در جنوب این کشور بود. آتش‌سوزی که بر اساس اعلام شهرداری مونچیک در دو جبهه به سمت منطقه کوهستانی و و مناطق مسکونی در حال پیشروی است. تا کنون ۳۱۷ آتش‌نشان به منطقه اعزام شده اند.

این آتش‌سوزی نخستین حریق تابستان امسال در منطقه مونچیک پرتغال است که بار دیگر خاطره آتش‌سوزی سال ۲۰۱۸ را زنده کرده است.

هفته نخست اوت ۲۰۱۸ (مرداد ۹۷)، آتش سوزی در این منطقه کوهستانی و جنگلی بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی این منطقه را ویران کرد.

آتش‌سوزی در پرتغال و اسپانیا در حالی روی داده است که این دو کشور همسایه اروپایی در روزهای گذشته، به ترتیب دمای هوای بالای ۳۰ درجه و ۴۰ درجه را ثبت کرده اند.

از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵میلادی (۲۱ آذر ۱۳۹۴) روزی که ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به توافق رسیدند، بیش از پنج سال می‌گذرد. پیمانی که به موجب آن همه کشورهای عضو، ملزم به رعایت برنامه هایی برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای شدند، اما به گفته «لورنس توبیانا» یکی از مبتکران اصلی پیمان اقلیمی پاریس و مدیر بنیاد اقلیمی اروپا، «شرایط آب و هوایی بدتر از پنج سال پیش است».

در نگاهی دورتر از مرزهای کشورمان، اخبار و رویدادهای ویژه‌ای را در ماه‌های اخیر شاهد بوده ایم. وقایعی که تصور نمیکردیم دست‌کم قدرت‌های اوپایی را به چالش بکشد. رویدادهایی که همچون سیل و آتش در اروپا، شاید زنگ خطر آغازین باشد و یا ...

همواره منافع به عنوان خط مشی سیاست‌گذاری‌های سران غربی، کانون توجه دولت‌های اروپایی قرار گرفته است اما بحران گرما و سیل و آتش نشان داد که بی توجهی به بحران آب‌وهوایی، دامنگیر پدیدآورنده بحران نیز خواهد شد.

دیدریک سامسوم سیاستمدار هلندی و کارشناس محیط زیست پیرامون سیل اخیر گفت: آب زندگی مردم را در آلمان و بلژیک و هلند با خود برد. این نتیجه تغییرات آب و هوایی است. تا چند سال پیش چنین اتفاقاتی در مناطقی بسیار دورتر از ما روی می‌داد اما اکنون دقیقا اینجا اتفاق می‌افتد.

از آنجا که تغییر اقلیم، رویدادی نیست که به یکباره حادث شود و مردم به خوبی تاثیرات آن را در بلند مدت درک کرده اند، دولت‌ها دیگر نمی‌توانند خود را پشت مردم پنهان کنند زیرا این خود مردم هستند که اقدام برای صیانت از آب‌وهوا به یکی از مطالبه‌های اصلی‌شان تبدیل شده است.

لورنس توبیانا پیشتر در گفت و گو با نشریه ال پائیس اسپانیا گفت: بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم نگران این مسئله بوده و خواهان اقدام مناسب در زمینه آب‌وهوا هستند.

دیوید کینگ رئیس گروه مشاوران بحران آب و هوا نیز بر این باور است که این رویدادهای طبیعی، نتایج گسترش بحران آب و هوایی هستند و ما شاهد بیشتر شدن این حوادث شدید جوی در آینده خواهیم بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها