اعمال شرایط امنیتی در مرکز بغداد در آستانه یک تظاهرات جدید

اعمال شرایط امنیتی در مرکز بغداد در آستانه یک تظاهرات جدید
يکشنبه 27 تير 1400 - 18:58

منطقه «میدان التحریر» در مرکز بغداد و خیابان های منتهی به آن به علاوه پل «الجمهوریه» مشرف به میدان تحریر امروز دوشنبه در آستانه یک تظاهرات جدید بسته شد.

العالم - عراق

دولت عراق بدون اطلاع قبلی امروز تمامی خیابان های منتهی به میدان التحریر به عنوان مرکز اعتراضات در بغداد در سال های گذشته و پل الجمهوری مشرف به میدان را با دیوارهای سیمانی بست.

نیروهای امنیتی عراق همچنین پل الجمهوری که میدان التحریر در بخش الرصافه (شرق رودخانه دجله) را به منطقه نهادهای حاکمیتی و دولتی و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس در منطقه امنیتی سبز در بخش کرخ (غرب رودخانه دجله) متصل می کند، با چند جدار دیوار سیمانی بستند.

اوضاع در این منطقه از بغداد از جمعه شب گذشته به نحو محسوسی امنیتی شده و پیش از این نیز، دولت تعدادی از تانک ها و نفربرهای زرهی را در این منطقه مستقر کرده بود.

تاکنون دولت عراق در خصوص این اقدامات امنیتی توضیحی ارائه نکرده اما گزارش ها حاکی است که احتمالا مرتبط با تظاهراتی است که بعد از ظهر امروز قرار است، برخی از گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، در بغداد آغاز کنند.

این تظاهرات قرار است بعد از ظهر امروز در بغداد همزمان با تعدادی از پایتخت های خارجی تحت عنوان اعمال عدالت برای قربانیان و پایان دادن به گریز از مجازات در عراق برگزار شود.

«زاید العصاد» یکی از نمایندگان این تظاهرات در اظهاراتی رسانه ای گفته است که پیام امروز تظاهرات، متوجه جامعه بین المللی و نه نظام سیاسی حاکم بر عراق است.

انتظار می رود که این تظاهرات که هنوز حجم حضور مردمی در آن نامشخص است، ساعت پنج بعد از ظهر امروز به وقت محلی عراق از میدان «فردوس» به سمت میدان «تحریر» آغاز شود.

العصاد گفته است که بنای برپایی جشن در جریان تظاهرات نداریم بلکه نوعی تظاهرات اعتراضی به گریز از مجازات و عدم بازخواست جانیان در عراق است.

وی افزوده است که پیام این تظاهرات متوجه کشورهای غربی و نهادهای حقوقی بین المللی است تا مانع گریز از مجازات در عراق شوند زیرا نظام سیاسی حاکم بر عراق در این قضیه، سهل انگاری کرده و گفت وگو با آن بی فایده است.

به گفته وی، همزمان با تظاهرات امروز بغداد در ۱۴ پایتخت خارجی از جمله واشنگتن، پاریس، لندن، بروکسل و ژنو و پایتخت های دیگر تظاهراتی در حمایت از مطالب امروز بغداد شروع می شود و اتباع عراقی مقیم خارج در آن شرکت می کنند.

العصاد افزوده است که یک تیم حقوقی اقدام به جمع آوری و تدوین همه جرائمی که از اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون اتفاق افتاده، می کند و آن را به دادگاه های بین المللی متخصص تقدیم خواهد کرد.

خبرگزاری «صابرین نیوز» نزدیک به گروه های مقاومت نیز درباره تظاهرات امروز بغداد نوشته است که تظاهرات امروز با حمایت یکی از روسای سه گانه عراق و تیم مشاوران «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با فراخوان های جمعی از اتباع عراقی مقیم آمریکا تحت عنوان گریز از مجازات برگزار می شود.

این تظاهرات به دنبال بازداشت چند روز قبل یکی از عاملان قتل «هشام الهاشمی» کارشناس سیاسی – امنیتی عراق شروع شده است.

برخی کارشناسان و نمایندگان پارلمان عراق، در خصوص بازداشت فرد متهم در این برهه خاص تردید کرده و نوشته اند که اصل بازداشت فرد متهم معنی دار است و برای تاثیر گذاری برحادثه آتش سوزی بیمارستان «الحسین» در شهر ناصریه که بیش از یکصد کشته و بیش از یکصد زخمی برجای گذاشت، صورت گرفته است.

از این رو، عده ای از ناظران، تظاهرات بعد از ظهر امروز را نیز در راستای تحت الشعاع قرار دادن حادثه بیمارستان الحسین ارزیابی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها