اختلاف با بوی نفت؛ عربستان پرچم تسلیم خود را در مقابل امارات بالا آورد

اختلاف با بوی نفت؛ عربستان پرچم تسلیم خود را در مقابل امارات بالا آورد
يکشنبه 27 تير 1400 - 20:51

پس از تشدید اختلافات امارات و عربستان درخصوص میزان تولید نفت، ائتلاف اوپک پلاس طی اقدامی جالب توجه اعلام کرد که تولید نفت تا انتهای سال جاری به تدریج افزایش خواهد یافت.

العالم-کشکول

این همان اتفاقی است که طی روزهای گذشته میان عربستان و امارات افتاده و عمق واگرایی اهداف و ساز و کارهای این دو حکومت با یکدیگر را نشان می دهد.

امارات در نشست اخیر اوپک پلاس با پیشنهاد عربستان درباره تمدید استراتژیک کاهش تولید نفت به شدت مخالفت کرد و آن را "غیر عادلانه" دانست. این امر تصویب توافق نامه را دچار مشکل کرد و عربستان را از سوی دولت متحد و نزدیکش، به چالشی بی سابقه در بازار نفت دچار کرد.

پس از این اختلافات، مذاکراتی در اوپک پلاس آغاز شد که نتیجه آن، اعلام افزایش تولید نفت ماهیانه به 400 بشکه در روز بود که از آگوست آغاز شده و تا دسامبر ادامه خواهد داشت. علاوه بر آن تصمیم گرفته شد که در صورت مساعد بودن شرایط بازار، تولید 5.8 میلیون بشکه روزانه، از سپتامبر 2022 کاهش یابد. همچنین مقرر شد که سیاست محدودیت تولید تا پایان سال آینده تمدید شود و از مه 2022، مبنای تولید نفت از 43.8 میلیون بشکه به 45.5 میلیون بشکه افزایش یابد.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات بخاطر آنچه که "گفتگوی سازنده" درخصوص اختلافات اخیر دو طرف نامید، از عربستان تشکر کرد. وی بیان داشت:" روابط برادرانه میان دو دولت همواره آنها را قادر می سازد که به توافق برسند". به باور ناظران، در سایه اختلافات متعددی که عربستان و امارات با یکدیگر دارند، این توافق به منزله عقب نشینی دیگری از سوی عربستان در مقابل امارات است.

توافق عربستان و امارات ثمره مذاکراتی است که طرف ضعیف تر آن عربستان بود و وادار به پذیرش شروط امارات شد. به گفته برخی منابع، محمد بن زاید ولیعهد امارات شروط متعددی را برای توافق با عربستان درمورد تولید نفت و تخفیف بحران موجود میان دو کشور وضع کرد. این منابع به سایت "امارات لیکس" گفته بودند که بن زاید به صورت آشکاری از عربستان باج گیری کرده و می خواهد که پیش از هرگونه توافق درمورد تولید نفت، از عربستان امتیازات سیاسی و جغرافیایی بگیرد.

طبق گفته منابع مذکور، مهم ترین شروط بن زاید شامل این موارد است: حمایت بیشتر از شبه نظامیان ابوظبی و کاهش حمایت از حکومت هادی در یمن، مشارکت بیشتر عربستان در مسئله عادی سازی با رژیم صهیونیستی، توقف تسریع اصلاح روابط با قطر و موضوعات منطقه ای دیگر.

به گفته این منابع، در زمینه شروط اقتصادی بن زاید بر ضرورت عقب نشینی عربستان از گام های اخیر خود علیه امارات پافشاری می کند که از جمله آنها می توان به توقف امتیازات تعرفه ترجیحی گمرکی برای کشورهای شورای همکاری-که اساسا امارات را هدف قرار داده- اشاره کرد.

چیزی که صحت این خبرها را تایید می کند، سفر یک روزه بن زاید ولیعهد ابوظبی به عربستان در روز دوشنبه است که قرار است طی آن با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ملاقات کند. در این دیدار آنها به گفتگو درمورد قضایای متعددی می پردازند که مهم ترین آنها، سیاست تولید نفت در چهارچوب پیمان اوپک پلاس و نتایج تصمیم های اخیر واردات عربستان بر اقتصاد امارات است. اینها نشان می دهد که امارات قصد دارد با وادار کردن عربستان به عقب نشینی از مواضع خود، امتیازات جدیدی برای خود بگیرد.

بدون شک اختلاف عربستان و امارات در این دوره کوتاه بوجود نیامده و ریشه در سال های گذشته دارد. چیزی که اکنون به این اختلاف دامن زده، تلاش عربستان برای تبدیل شدن به یک قدرت سرمایه گذاری جهانی و تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی خود است. طبیعتا این مسئله باعث می شود اماراتی ها که خود را قبله اقتصاد جهان و تجارت آزاد می دانند، نگران شوند که به حاشیه رانده شده و موقعیت اقتصادی خود را از دست بدهند.

در نهایت در جنگ نفوذ و روابط، عربستان در مقابل امارات عقب نشینی کرد. اکنون روابط ریاض و ابوظبی کاملا عادی به نظر می رسد، اما اختلافات آنها بسیار ریشه دار است و قطعا در آینده نزدیک دوباره خودنمایی خواهند کرد. امارات در آرزوی کسب امتیاز و دستیابی به جایگاه رهبری در منطقه و جهان است و در این راستا نیز از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند

روزهای آینده به ما نشان خواهد داد که چه کسی در این جنگ سیاسی- اقتصادی پیروز خواهد شد. آیا عربستان درمقابل پیشروی های امارات درمانده می شود یا برنامه دیگری خواهد داشت؟

پربیننده ترین خبرها