نبرد پنهان فلسطینیان با صهیونیستها در شبکه های اجتماعی

نبرد پنهان فلسطینیان با صهیونیستها در شبکه های اجتماعی
يکشنبه 27 تير 1400 - 21:30

در سایه نبردهای میدانی مبارزان فلسطینی با رژیم صهیونیستی، روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای فلسطینی نیز به نبرد نابرابر خود با این رژیم در شبکه های اجتماعی که از صهیونیستها جانبداری می کنند، ادامه می دهند.

العالم - فلسطین اشغالی

"شمشیر قدس" بین مقاومت و رژیم صهیونیستی که در ۲۳ ماه مه گذشته (۲ خرداد ۱۴۰۰) به پایان رسید، نقطه عطفی در موفقیت فلسطینیان در زمینه رساندن صدای خود به گوش جهانیان بود زیرا اطلاعات و داده ها نشان داد که نیمی از جمعیت کره زمین محتوای تولیدی فلسطینیان درباره این نبرد را تماشا کرد. این امر به افزایش سطح همدری جهانیان با فلسطینی ها کمک کرد و در عین حال، صهیونیست ها را بویژه از طریق فیسبوک به سمت اقدامات تحریک آمیز سوق داد و مدیریت فیسبوک ده ها حساب فلسطینی از جمله حساب هایی با میلیون ها دنبال کننده را مسدود کرد.

«یاسر ابو هین» سردبیر خبرگزاری فلسطینی "صفا" گفت که باید یک تلاش جمعی در سطح نهادهای رسانه ای فلسطینی و عربی و نهادهای حقوقی که به مقوله آزادی ها توجه دارند، انجام شود تا این سیاست مدیریت فیسبوک در قبال - محتوای تولیدی فلسطینی ها و اعراب علیه اشغالگری صهیونیستها- متوقف شود.

وی تأکید کرد: دهها حساب صهیونیستها و شهرک نشینان در فیسبوک که خواهان قتل و کشتار هستند، بدون هرگونه مانعی فعالیت می کند و هیچ کسی معترض آن نمی شود؛ درحالی که حساب های فلسطینی که ماشین کشتار صهیونیست ها علیه ملت فلسطین را پیگیری و اخبار آن را منتشر می کنند، زیر نظر قرار می گیرند.

ابوهین خواستار تلاش جمعی برای ایستادن در مقابل مدیریت فیسبوک و حمایت از محتوای تولیدی فلسطینی ها و اعراب و نیز تلاشی جمعی برای مقابله با این مواردِ نقض قوانین و متوقف کردن آن شد.

«سلامه معروف» رئیس دفتر رسانه ای دولت غزه نیز به نوبه خود گفت که برای مقابله با این سیاستِ مدیریت فیسبوک باید با محرک این سیاست مقابله کرد. فیسبوک با اعلام اینکه به ۸۵ درصد درخواست های وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی علیه محتوای تولیدی فلسطینی ها پاسخ مثبت داده است، خود را به ابزاری برای اشغالگران به منظور مقابله با رسانه های فلسطینی تبدیل کرده است.

وی افزود: ما باید تمام تلاش خود را معطوف اشغالگر به عنوان مغز متفکر و محرک این کارزار شرورانه علیه رسانه های فلسطینی و شبکه های اجتماعی کنیم. لازم است که از جنبه حقوقی در این زمینه وارد عمل شده و فشار بیاوریم و به بسیج خود برای فشار بر نهادهای بین المللی به منظور اقدام فوری و سریع و موضع گیری روشن برای جلوگیری از تکرار مسدود شدن حساب های رسانه های فلسطینی که آخرین مورد آن مسدود شدن حساب خبرگزاری شهاب با بیش از هفت میلیون و نیم دنبال کننده بود، ادامه دهیم.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران فلسطینی نیز از مدیریت شبکه های اجتماعی بویژه فیسبوک و "توییتر" خواست که رصد محتوای تولیدی فلسطینی ها را متوقف کرده و تمام حساب های فلسطینی مسدود شده را بازگرداند.

این کمیته اشاره کرد که شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر اقدامات خود علیه حساب های فلسطینی ها را افزایش داده اند زیرا آنها دهها حساب فلسطینی و صفحات سایت های رسانه ایِ معتبرِ متعلق به برخی فعالان رسانه ای در غزه و کرانه باختری را که با علامت آبی نشانه گذاری شده بودند، حذف کرده اند که این امر نقض همه استانداردها و نبرد علیه محتوای تولیدی فلسطینی ها به شمار می رود.

این کمیته همچنین در بیانیه خود تأیید کرد که بستن و حذف این حساب ها نقض آشکار تمام میثاق ها و قوانینی بین المللی است که آزادی اندیشه و بیان را تضمین می کند. ادامه رصد و پیگیری محتوای تولیدی فلسطینی ها توسط فیسبوک برای چندین ماه، جانبداری آشکار از اشغالگران "اسرائیلی" است زیرا حساب های متعلق به صهیونیست ها به اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینیان ادامه می دهند؛ بدون اینکه مدیریت فیسبوک جلوی آن را بگیرد.

بر اساس گزارش ِآزادی هایِ صادره از کمیته حمایت از روزنامه نگاران، این کمیته از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون بیش از ۳۱ مورد نقض قوانین در ارتباط با محتوای تولیدی فلسطینی ها را در فیسبوک ثبت کرده است. این موارد شامل بستن، حذف و محدود کردن انتشار صفحات و حساب های شخصی و نیز اقدام توییتر طی دو روز اخیر در بستن بیش از ۸۵۰ صفحه فعالان رسانه ای و همبستگی کنندگان با ملت فلسطین بوده که حملات اشغالگران "اسرائیلی" در محله شیخ جراح در شهر اشغالی قدس را پوشش می دهند. این حساب ها توییت هایی به زبان عربی و انگلیسی با هشتگ " محله شیخ جراح را نجات دهید" منتشر کرده بودند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها