مشروح مصاحبه نخست‌وزیر عراق با شبکه سعودی؛

سفر به آمریکا و ایران/ الحشد الشعبی نهادی قانونی است که در بهترین وضع خود قرار دارد/ گفت‌وگوهای ایران و عربستان ادامه خواهند یافت/ سه‌بار هدف سوء‌قصد قرار گرفتم

سفر به آمریکا و ایران/ الحشد الشعبی نهادی  قانونی است که در بهترین وضع خود قرار دارد/ گفت‌وگوهای ایران و عربستان ادامه خواهند یافت/ سه‌بار هدف سوء‌قصد قرار گرفتم
دوشنبه 28 تير 1400 - 12:20

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با یک شبکه سعودی با اشاره به سفرش به آمریکا، تصریح کرد که پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، عازم تهران می‌شود.

العالم _ عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که قرار است تا چند روز دیگر برای دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا عازم واشنگتن شود، شب گذشته در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه سعودی «الحدث»؛ در خصوص موضوعاتی نظیر، هدف از سفرش به واشنگتن، روابط با ایران، دستگیری عاملان ترور «هشام الهاشمی»، کمبود برق، هدف قرار گرفتن دکل‌های برق، وضعیت کنونی سازمان الحشد الشعبی و ... اظهارنظر کرد.

سفر به آمریکا

وی در خصوص سفر به واشنگتن و دیدارش در ۲۶ ژوئیه جاری با جو بایدن در کاخ سفید، گفت: «سفرم به واشنگتن برای تنظیم روابط آمریکایی - عراقی و پایان حضور نیروهای رزمی آمریکایی است. زیرا نیروهای عراقی آماده‌اند و نیازی به حضور نیروهای رزمی خارجی مگر برای ایفای نقش آموزشی و اطلاعاتی آن‌ها، در کشور نیست».

دستگیری عاملان قتل «هشام الهاشمی»

نخست‌وزیر عراق، در خصوص قاتلان نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی که اخیرا دستگیر شدند، گفت: «از همان ابتدا، ما کلیه قاتلان هشام الهاشمی را شناسایی کردیم اما آنها به خارج از کشور فرار کردند. لذا زمان گذاشتیم تا آنها به عراق بازگردند و دستگیر شوند».

وی تصریح کرد: «یک کارمند وزارت کشور قاتل الهاشمی بود که به گروهی قانون‌شکن وابسته بود.ما قاتلان همه فعالان اجتماعی و تظاهرات‌کنندگان را تعقیب خواهیم کرد و بازداشت قاتلان، دلیلی بر قدرت دولت است».

هدف قرار دادن دکل‌های برق در عراق

از جمله پرونده‌هایی که در این گفت‌وگو درباره آن سخن گفته شد، هدف قرار گرفتن دکل‌‌های برق در عراق بود. نخست‌وزیر عراق با اشاره به افزایش تدابیر برای حفاظت از دکل‌های برق گفت که تروریسم را از هدف قرار دادن این دکل‌ها مبرا نمی‌داند. اما امیدوار است که پشت پرده این حوادث، سیاسی نباشد.

وی در خصوص راهکارش برای تامین برق کشور گفت: «عراق در حال کار برای اتصال به شبکه برق خلیج [فارس] است و ۸۵% از پروژه اتصال به برق شبکه خلیج را تکمیل کردیم».

بدهی‌ به ایران

نخست‌وزیر عراق در ادامه با اشاره به بدهی‌ زیاد بغداد به تهران گفت: «بدهی‌ها به ایران، مبالغی است که عراق از زمان اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸، پرداخت نکرده است که می‌بایست در ازای تأمین خطوط انتقال گاز و برق به طرف ایرانی پرداخت می‌شد».

وی با اشاره به این‌که، تحریم‌ها مانع اصلی پرداخت این بدهی‌ها بوده، گفت که یک سازوکار برای زمان‌بندی پرداخت این بدهی‌ها تدوین شده است.

ضرورت دورنگه‌داشتن عراق از منازعه آمریکا با ایران

الکاظمی در ادامه بر ضرورت دوری عراق از منازعه آمریکایی - ایرانی و تلاش بغداد برای دور کردن شبح درگیری از عراق تاکید کرد و گفت: «عراق در حال کمک به ایجاد یک سازوکار گفت‌وگو میان واشنگتن و تهران برای حل کلیه نقاط اختلاف میان دو کشور است. عراق دارای حاکمیت خاص خود است و در وضعیت خاصی قرار داد و همه باید این را درک کند. به نفع هیچ کس نیست که در آن درگیری روی دهد به ویژه که این امر بر سراسر منطقه تاثیر خواهد گذاشت».

وی افزود: «ما باید به گفت‌وگو‌ تشویق کنیم و نگرانی‌های ایران از برخی قضایا و نیز نگرانی‌های ایالات متحده را درک کنیم و با تکیه بر اشتراکات، سازوکارهای عملی برای توافق میان دو کشور ایجاد کنیم».

وی با تاکید بر این‌که عراق نیازمند ثبات و استقرار و رابطه با ایران بر اساس احترام به ویژگی‌های هر کشور است و ایرانی‌ها با جدیت برای ثبات عراق تلاش می‌کنند، گفت: «ایران یک کشور همسایه عراق است. نه ما و نه آنها نمی‌توانیم این‌جا را ترک کنیم. لذا باید گفت‌وگوهایی میان خود برگزار کنیم».

الکاظمی گفت که پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، به دعوت سفر به تهران او پاسخ مثبت خواهد داد و به ایران سفر خواهد کرد زیرا پرونده‌ها و مسائل مشترک زیادی میان دو طرف وجود دارد که نیازمند گفت‌وگو و بررسی است.

الحشد الشعبی نهادی قانونی است که در بهترین وضع خود قرار دارد

نخست‌وزیر عراق ضمن تاکید بر این‌که، سازمان الحشد الشعبی عراق، یک نهاد منطبق بر قانون اساسی و وابسته به فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور است، گفت: «الحشد الشعبی یک نهاد جوان است که مشکلات زیادی در آن روی می‌دهد».

وی افزود که نباید از وقوع برخی اتفاقات مرتبط با الحشد الشعبی نگران بود زیرا این سازمان اکنون در بهترین وضعیت خود از لحاظ انضباط و وفاداری است.

نخست‌وزیر عراق گفت که گروه‌های دولت‌گریز، هیأت‌های دیپلماتیک و ائتلاف بین‌المللی را هدف می‌گیرند. آنها می‌خواهند که عراق به صحنه درگیری‌ها تبدیل شود.

الکاظمی با تاکید بر اینکه دولت تدابیری جدی برای حفاظت از هیأت‌های دیپلماتیک اتخاذ کرده،گفت: «دولت مسئول حاکمیت کشور است».

انتخابات

وی در خصوص پرونده انتخابات عراق نیز گفت: «ما با تمام توان بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تلاش می کردیم اما کمیساریا آن را به دهم اکتبر آتی موکول کرد».

نخست‌وزیر عراق از شهروندان عراقی خواست که از طریق صندوق‌های رأی در ایجاد اصلاحات در کشور شرکت کنند زیرا «ما نمی‌خواهیم که تجربه یمن را تکرار کنیم».

تشویق مقتدی الصدر و مردم به شرکت در انتخابات

وی در خصوص تصمیم «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر مبنی بر انصراف از شرکت در انتخابات آتی گفت: «تصمیم سید مقتدی صدر را می فهمیم ولی او را به مشارکت در انتخابات تشویق می‌کنیم. تلاش‌هایی برای انداختن اشتباهات بر گردن جریان صدر وجود دارد در حالی‌که این جریان مسئول این اشتباهات نیست.»

مصطفی الکاظمی تصریح کرد: «انتخابات عراق از سال ۲۰۰۵ در شرایط دشواری در حال انجام است، اما ما از طریق کمیته امنیتی تشکیل شده، که شامل نیروهای مختلف نظامی از جمله ارتش است، از این انتخابات محافظت خواهیم کرد».

وی بار دیگر درباره تحریم انتخابات هشدار داد و از فعالان تظاهرات‌های اکتبر خواست که با تمام توان در این انتخابات ظاهر شوند زیرا «تحریم نتایجی منفی به بار خواهد آورد و ما شاهد همان وضعیت اسف‌بار گذشته خواهیم بود».

ولی‌عهد سعودی دوست من است

الکاظمی با تاکید بر روابط خوب عراق و عربستان گفت: «ولی‌عهد سعودی دوست شخصی من است و از تلاش‌های اصلاح‌طلبانه وی خوشحال می‌شوم. اصلاحات وی بر سراسر منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت».

سیاست سکوت را انتخاب کردم

وی با اشاره به این‌که دولتش در مقابله با قانون‌شکنان ضعیف نیست گفت که برخی طرف‌ها از این اقدامات دولت متضرر شده‌اند.

الکاظمی افزود: «من سیاست سکوت را انتخاب کردم زیرا درگیری به نفع هیچ کس نیست. عراق خون‌های زیادی از دست داده است. اتفاقاتی که در این سال روی داد، قبلاً هم اتفاق می‌افتاد ، اما از سوی برخی افراد دولت گریز، بزرگنمایی شد تا این‌چنین تصور شود که این امر چالش [جدیدی] برای دولت است».

وی توضیح داد: «این دولت است که سلاح را در انحصار خود در می‌آورد و تصمیمات حاکمیتی برای عراق می‌گیرد..من سیاست سکوت را انتخاب کردم همان‌گونه که مرجعیت عالی‌قدر، آیت‌الله سیستانی با وجود همه ظلمها، با سکوت کار خود را انجام می‌دهد. این چیزی است که من از تاریخ آموختم. اما برخی می‌خواهند درگیر شوند. امری که به نفع عراق نیست و من عامل خونریزی بیشتر در عراق نمی‌شوم و معتقدم که راه‌حل، گفت‌وگو است».

گفت‌وگوهای ایران و عربستان ادامه خواهند یافت

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان ادامه خواهد یافت.

وی افزود که تلاش می‌کند تا عراق به جایگاه تاریخی‌اش در منطقه و ایجاد همگرایی میان دیدگاه‌ها بازگردد.

همکاری امنیتی و نظامی عراق با همه کشورهای همسایه

الکاظمی با تاکید بر دوری عراق از این‌که مبدأ تهدید علیه همسایگانش باشد،گفت: « عراق باید با همه کشورهای همسایه، همکاری امنیتی و نظامی داشته باشد.حفاظت و صیانت از مرزها اولویت ماست. در حال حاضر شکاف‌های کمی در مرزها وجود دارد و ما موفق شده‌ایم ده‌ها تروریست را در مرزهای مشترک با سوریه دستگیر کنیم».

توضیح درباره روابط با اروپا

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه روابط با اروپا به بهبود وضعیت اقتصادی و مدیریتی این کشور کمک می‌کند، گفت: «هماهنگی با مصر و اردن، برای تشکیل محوری جدید نیست و نشست پنجم سران سه کشور قرار است در قاهره برگزار شود».

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا نام عراق را از فهرست کشورهای متهم به پولشویی پاک کنیم.

نخست‌وزیر عراق درباره روابط با ترکیه گفت: «در گفت‌وگو در خصصوص پرونده آب با آنکارا، شاهد بهبود وضعیت هستیم».

دلیل عدم نامزدی در انتخابات

مصطفی الکاظمی در ادامه گفت: «ما از کمیساریای عالی انتخابات با بودجه ویژه حمایت کردیم و عدم مشارکت من در این انتخابات این پیام را دارد که دولت بی‌طرف و در خدمت ملت است».

سه‌بار هدف سوء‌قصد قرار گرفتم

وی افزود: سه بار مورد سوءقصد واقع شدم اما نه می‌ترسم و نه نگرانم.

من کشور را در وضعیتی باثبات تحویل نگرفتم و شرایط پذیرش این منصب در نتیجه فروپاشی کامل امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

نخست‌وزیر عراق افزود که در زمان تحویل قدرت، طائفه‌گرایی در ارتش و نیروهای امنیتی ونفوذ کرده بود اما او معتقد است که نهاد نظامی کشور باید دارای یک هویت ملی عراق به دور از فرقه‌گرایی و طائفه‌گرایی باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها