رکورد شکنی کرونا و اعتراضات تایلندی ها

رکورد شکنی کرونا و اعتراضات تایلندی ها
دوشنبه 28 تير 1400 - 12:57

معترضان در بانکوک، پایتخت تایلند با برپایی یک راهپیمایی اعتراضی به نحوه رسیدگی دولت به همه گیری جهانی ویروس کرونا، خواستار کناره گیری "پرایوت چان اوچا" نخست وزیر این کشور شدند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش روزنامه بانکوک پست، تایلند امروز (دوشنبه) با گزارش ۱۱ هزار و ۷۸۴ مبتلای جدید برای چهارمین روز متوالی رکورد تازه ای را ثبت کرد.

این اعتراضات مردمی که دیروز یکشنبه با حضور گسترده تر جوانان جدی تر هم شده بود، امروز هم با برخورد پلیس همراه شد، چرا که دولت معتقد است مردم با نقض قوانین قرنطینه و محدودیت های آن، اوضاع ناامنی بهداشتی را تشدید می کنند.

پلیس به مردم هشدار داده است که به این اعتراضات ملحق نشوند و به آنها هشدار داده افرادی که قوانین را نقض کنند با محکومیت‌ روبرو می‌شوند.

برای جلوگیری از شیوع کرونا، تجمع بیش از ۵ نفر در بانکوک ممنوع است، اما پلیس می گوید حدود هزار نفر در این تجمع اعتراضی شرکت کردند.

خبرگزاری الجزیره قطر نیز در گزارشی از بانکوک اعلام کرد که برخی از تظاهرکنندگان در اعتراضات دیروز با وجود اینکه ئپلیس از گاز اشک آور، ماشین های آب پاش و گلوله پلاستیکی استفاده می کرد، با پلیس درگیر شدند. مقامات می گویند حداقل دو معترض زخمی شده و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته اند.

این در حالی است که منتقدان دلیل این افزایش را اقدامات ناکافی دولت، از جمله روند کند تهیه واکسن می دانند.

آنها اعتقاد دارند که تأخیر دولت در تهیه واکسن اوضاع را وخیم‌تر کرده و سبب انتقادها از هر طرف شده و این در حالی است که محدودیت‌های بیش از پیش شدیدتر اقتصاد تایلند را هم فلج کرده است.

رویترز نیز از بانکوک گزارش داده است که بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی تایلند، نوع دلتای کرونا این کشور را بسیار بیشتر از حد انتظار و پیش بینی‌های قبلی با افت اقتصادی مواجه می‌کند و تبعات سوء آن تا چند سال آینده ادامه خواهد یافت.

شیوع گونه جدید ویروس کرونا (دلتا) در این کشور جنوب شرق آسیا مقامات پایتخت این کشور را به توقف پروازهای ورودی و خروجی تا ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) مجبور کرد.

البته در این بین استثناهایی درباره پروازهای پزشکی و یا فرود اضطراری هواپیماها در نظر گرفته شده است. پروازهای دیگر هم می توانند با ظرفیت ۵۰ درصد در نقاط دیگر این کشور انجام شوند.
با ادامه شیوع ویروس کرونا در تایلند، مردم این کشور از ماه ژوئن تقریباً هر هفته به خیابان ها آمده اند. مخالفان برنامه های دولت وعده دادند که به اعتراضات خود علیه دولت خونتا ادامه می‌دهند و خواستار استعفای نخست وزیر این کشور شدند.

با این وجود، بازنگری در راهبرد واکسیناسیون و تزریق ترکیبی واکسن چینی سینوفارم با واکسن انگلیسی آسترازنکا از دیگر برنامه‌های دولت است.

اعتراضات به رهبری جوانان تایلندی که به قوانین قرنطینه نیز اعتراض دارند، سال گذشته میلادی صدها هزار تایلندی را به خیابان‌ها کشانده بود و در واقع تظاهرات دیروز با سالگرد آن اعتراضات نیز همزمان شده است.

به گزارش ایرنا، اعتراضات سال گذشته میلادی همچنین تابوهای قدیمی درباره انتقاد آزاد از پادشاه تایلند را نیز زیر پا گذاشت؛ جرمی که در این کشور پادشاهی تا ۱۵ سال حبس در پی دارد.

اکثر رهبران اعتراضات که بازداشت شده بودند با قرار وثیقه آزاد شده و برخی از آنها در اعتراضات ضد دولتی ماه گذشته میلادی شرکت کردند.

امروزه معترضان جوان تایلندی خواستار برکناری ژنرال پرایوت چان اوچا، نخست وزیر این کشور هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها