بیانیه پایانی همایش «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار»؛ ناامنی و جنگ داخلی راهبرد آمریکا در منطقه

بیانیه پایانی همایش «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار»؛ ناامنی و جنگ داخلی راهبرد آمریکا در منطقه
دوشنبه 28 تير 1400 - 16:58

بیانیه پایانی همایش «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار» که امروز (دوشنبه) برگزار شد با 12 بند و با تاکید بر لزوم حل بحران افغانستان از طریق گفت‌وگو صادر شد.

العالم - جهان اسلام

همایش وبیناری با عنوان «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار» به میزبانی تهران که امروز با سخنرانی شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای 12 بندی به کار خود پایان داد.

محورهای 12گانه این بیانیه به شرح زیر است:

۱. مردم افغانستان ثابت کردند که با قدرت طلبی قدرتهای بزرگ از جمله شوروی، انگلیس و آمریکا مقابله می‌کنند.

۲. اخراج آمریکا از افغانستان و شکست ناتو در این سرزمین پس از 20 سال،‌ پیروزی بزرگ مردم در مقابله سلطه‌گری و جنایت‌های بی‌شمار آمریکا است.

۳. آمریکا پس از اخراج از افغانستان به دنبال جبران شکست های خود و ناتو است. در این توطئه دامن زدن به تفرقه و ناامنی و جنگ داخلی از راهبردهای اصلی آمریکا است، برخی از شرکت کنندگان معتقدند که شکست آمریکا در افغانستان مانند اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس آغاز اضمحلال این کشور خواهد بود.

۴. جنگ در افغانستان جز کشتن مردم و خسارت به ملت افغانستان نتیجه ای ندارد و رهبران افغانستان با عبرت از گذشته برای صلح و امنیت پایدار بیش از هر زمانی دیگری باید تلاش کنند.

۵. افغانستان با وجود تعدد اقوام و طیف های مختلف سیاسی راهی جز تشکیل دولت با مشارکت اقوام ندارد و شایسته است که در زمان پسا آمریکا مردم و رهبران افغانستان در جهت امنیت و آرامش مردم این کشور تلاش یکپارچه داشته باشند.

۶. 20 سال سلطه آمریکا بر افغانستان که با کشتار، ویرانی، افزایش تولید مواد مخدر، حمایت از داعش و اهانت به سنت های مردم افغانستان همراه بوده که چهره آمریکا را بیش از هر زمان دیگری در دنیای اسلام عیان نموده و بر ملتهای مسلمان است که بر وعده‌های سلطه گران توجه نکنند و از 20 سال حضور آمریکا در افغانستان عبرت بگکیزند

۷. مردم افغانستان همواره در جنگ و جهاد موفق بودند و در مرحله سیاسی و تشکیل یکپارچه با مشکل مواجه بودند و امید است در این مرحله بسیار حساس و پیچیده با عبرت از گذشته مردم و رهبران افغانستان با توجه به اهمیت زمان تصمیم تاریخی در فرآیند سیاسی افغانستان اتخاذ نمایند.

۸. کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای مخالف آمریکا با تلاش خود می تواند ملت و رهبران افغانستان را در پروسه صلح یاری کنند.

۹. تجربه تلخ جنگ داخلی پس از خروج شوروی خسارت های سنگینی در پی داشت به طوریکه افغانستان را برای سالیان دراز از امنیت و رفاه و عمران محروم ساخت، امید است که در پی اخراج آمریکا پروسه مذاکره به صلح پایدار بینجامد.

۱۰. اندیشه حاکمیت تک قومی در افغانستان در طول تاریخ این کشور شکسته خورده است و تنها در جهت منافع آمریکاست و نتیجه ای جز تدوام جنگ داخلی ندارد.

۱۱. جمهوری اسلامی ایران همواره درباره سیاست حمایتی خود حامی افغانستان بوده و هم اینک نیز می تواند بیشترین کمک را به پروسه صلح و امنیت پایدار در افغنستان داشته باشد.

۱۲. در پایان شرکت‌کنندگان در کنفرانس پروسه صلح پس از آمریکا، هر گونه اقدام برای جنگ، آتش افروزی را توطئه علیه مردم افغانستان قلمداد کردند.

شرکت‌کنندگان از جمله حامد کرزی‌،‌ رئیس جمهور سابق افغانستان، علی اکبر ولایتی،‌ مشاور رهبر ایران و مقامات و کارشناسان کشورهای مختلف از جمله پاکستان و ترکیه در همایش وبیناری با عنوان «افغانستان؛ صلح و امنیت پایدار» به میزبانی تهران سخنرانی کردند.

سخنرانان در این نشست بر لزوم پرهیز از جنگ و حل بحران افغانستان از طریق گفتگوهای بین الافغانی تاکید کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها