شکست بنت در تحمیل واقعیتی جدید در مسجدالاقصی

شکست بنت در تحمیل واقعیتی جدید در مسجدالاقصی
دوشنبه 28 تير 1400 - 20:17

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با توجه به صعود سختش به قدرت و نیز با توجه به شکنندگی دولت تل‌آویو و تلاش‌های ناامیدانه او برای محبوبیت در میان راست‌گرایان و نژادپرستان در فلسطین اشغالی، از هیچ تلاشی برای نشان دادن خود به عنوان سیاستمداری قدرتمند و افراطی‌تر از بنیامین نتانیاهو فروگذار نکرده است.

العالم- کشکول

بنت اعلام کرد که بالون‌های آتش‌زایی را که جوانان در نوار غزه پرتاب می‌کند همچون موشک در نظر خواهد گرفت و به هر بالونی با بمباران نوار غزه پاسخ خواهد داد.

او بارها تأکید کرده که در حمله نظامی به این باریکه هیچ تردیدی ندارد و حتی شهرک‌نشین‌ها را علنا به یورش به مسجد الاقصی تحریک و نیروهای اشغالگر را به حمایت کامل از آنها و بیرون راندن فلسطینیان از این مکان مقدس دعوت کرد.

اتفاقات دو روز گذشته از یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی گرفته تا تجاوز وحشیانه نیروهای اشغالگر به فلسطینیانِ قدس اشغالی بازتاب عینی اظهارات تحریک‌آمیز بنت در سالگر "تخریب معبد" کذایی است.

بنت طی همان سخنان، مواضع افراطی و تحریک‌آمیز خود را با تمجید از نیروهای اشغالگر به دلیل "تامین امنیت کامل" شهرک‌نشینان متعرض به مسجدالاقصی علنی کرد و گفت: "از وزیر امنیت داخلی و بازرس کل پلیس در اداره امور مسجدالاقصی و حفظ آزادی عبادت یهودیان، تشکر می‌کنم."

چند ساعت از این اظهارات بنت درباره آزادی عبادت یهودیان در مسجدالاقصی نگذشته بود، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی عبارتی در این اظهارات را اصلاح و در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بنت روز گذشته زمانی که گفت هم یهودیان و هم مسلمانان از آزادی عبادت در مسجد الاقصی برخوردارند اشتباه کرد. منظور وی این بود که هر دو از حقوق زیارت مسجد الاقصی برخوردارند نه اینکه از حقوق عبادت برخوردارند. بنت از پلیس و دستگاه امنیت به دلیل برخورد دقیق و مسؤولانه با حوادث مسجد الاقصی و حفظ آزادی عبادت یهودیان در مسجد الاقصی تشکر کرد." طبق این بیانیه، "بنت گفته بود: آزادی عبادت در مسجد الاقصی برای مسلمانان نیز که به زودی روز عرفه و عید قربان را جشن می‌گیرند حفظ خواهد شد".

ناظران سیاسی از همان ابتدا انتظار داشتند که بنت همچون نتانیاهو شخصیت ضعیف و مردد دارد و هنگام احساس ترس در مقابل قدرتی مقاوم، از موضع خود عقب‌نشینی می‌کند.

لذا فلسطینیان بعد از اظهارات تحریک‌آمیز بنت، به سمت مسجدالاقصی حرکت کرده و در آنجا مستقر شدند تا مانع از آن شوند که شهرک‌نشینیان و نظامیان صهیونیست به آن هتک حرمت کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها