موج محکومیت انفجار شهرک صدر و آرام نگرفتن «صالح» تا ریشه کنی تروریسم

موج محکومیت انفجار شهرک صدر و آرام نگرفتن «صالح» تا ریشه کنی تروریسم
سه شنبه 29 تير 1400 - 09:44

رئیس جمهوری، رئیس مجلس عراق، پارلمان عربی و سازمان همکاری اسلامی به انفجار شهرک صدر که شمار زیادی شهید و زخمی برجای گذاشت واکنش نشان دادند و «برهم صالح »گفت: تا ریشه کنی تروریسم آرام نخواهیم گرفت.

العالم - عراق

رئیس جمهوری عراق از انفجار شهرک صدر به عنوان جنایتی هولناک یاد کرد و اعلام کرد که هرگز تا نابودی تروریست‌های کینه توز آرام نخواهد گرفت.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق به حادثه تروریستی شهرک صدر که شماری شهید و زخمی برجای گذاشت واکنش نشان داد و اعلام کرد: تا ریشه کنی تروریسم آرام نخواهیم گرفت.

برهم صالح با انتشار توئیتی گفت: در جنایتی فجیع و بی رحمانه که کم نظیر است، شهروندان غیرنظامی ما را در شهرک صدر در شب عید قربان هدف قرار می دهند. آنها راضی نمی‌شوند مردم حتی برای لحظه ای امنیت و شادی داشته باشند.

رئیس جمهور عراق افزود: تا زمانی که تروریسم کینه توز بزدل را ریشه کن نکنیم، آرام نخواهیم گرفت.

صالح در ادامه گفت که مسلما اراده عراقی ها جلوی جنایت و شرارت آنها را می‌گیرد. خداوند شهیدان را مورد رحمت قرار دهد و لباس عافیت بر تن مجروحان کند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز در توئیتی بر ضرورت بازخواست و انجام برخی تغییرات فرماندهان امنیتی که در این موضوع مقصر بوده‌اند، تاکید کرد.

وی اعلام کرد: در حالی که عراقی ها به استقبال از عید سعید قربان می‌روند، تروریسم شادی آنها را هدف قرار می‌دهد تا خوی وحشیانه خود نسبت به ملت صبور ما را ثابت کند.

وی افزود: بر لزوم بازخواست و ایجاد تغییرات در برخی مناصب امنیتی که تقصیر آنها ثابت شده است و طی سال‌های گذشته اقدامی در حوزه های استحفاظی خود نکرده باشند، تاکید می‌کنیم.

الحلبوسی همچنین تاکید کرد که از این تخلفات نباید بدون بازپرسی واقعی عبور کرد.

پارلمان عربی: حامی دولت و ملت عراق علیه تروریست‌ها هستیم

از سوی دیگر پارلمان عربی هم در یک بیانیه ضمن محکوم کردن این اقدام ترریستی و همبستگی کامل با ملت و دولت عراق در جنگ علیه تروریسم و گروه‌های تروریستی تاکید کرد که حامی عراق در اقدامات علیه گروه‌های خرابکار است.

در این بیانیه آمده است: پارلمان عربی موضع ثابت در حمایت از امنیت و ثبات عراق و سلامت شهروندان و تمامیت ارضی آن دارد و بر مخالفت با دخالت در امور داخلی آن، تاکید دارد.

پارلمان عربی بیان کرد: ریختن خون افراد بی گناه و ایجاد رعب، موضوعی است که همه ادیان آسمانی و ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی آنرا مورد مخالفت قرار می‌دهد. ما به دولت عراق و خانواده قربانیان این اقدام تروریستی آنهم در این روزهای مبارک را تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم.

واکنش وزارت خارجه عربستان وسازمان همکاری اسلامی

وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای، انفجار تروریستی در بازاری در شهرک صدر را به شدت محکوم کرد و بر حمایت ریاض و همبستگی آن با عراق علیه تروریسم و افراط گرایی تاکید کرد و با خانواده قربانیان و ملت و دولت عراق ابراز همدردی کرد.

همچنین سازمان همکاری اسلامی هم انفجار تروریستی که بازاری مردمی در شهرک صدر را هدف قرار داد، محکوم کرد.

سازمان همکاری اسلامی همبستگی کامل خود را عراق در قبال خشونت، تروریسم و افراط گرایی اعلام کرد.

در بیانیه سازمان همکاری اسلامی آمده است: به خانواده قربانیان و دولت و ملت کشور برادر عراق، تسلیت عرض می‌کنیم و مراتب همدردی خود را اعلام می‌کنیم و برای زخمی شدگان شفای عاجل آرزو می کنیم.

یادآور می‌شود که در انفجار شهرک صدر 35 نفر شهید و 60 نفر دیگر زخمی شدند. بر اثر انفجاری که بازا الوحیلات در شهرک صدر را هدف قرار داد 12 کودک شهید شدند که در میان آنها یک نوزاد چهار ماهه وجود داشت. دو برادر سه ساله به همراه خواهر5 ساله شان شهید شدند و دیگر کودکان شهید شده هشت تا 14 ساله بودند. این شهیدان از مناطق الحبیبیه، اور، البلدیات در شرق بغداد بودند.

به دنبال این انفجار صدها نفر از ساکنان شهرک صدر بغداد دست به اعتراض زدند و به یاد قربانیان شمع روشن کردند.

پربیننده ترین خبرها