جف بزوس امروز به فضا پرواز می‌کند

جف بزوس امروز به فضا پرواز می‌کند
سه شنبه 29 تير 1400 - 10:42

پرتاب موشک «نیو شپرد» گام مهمی در مسیر فعالیت‌های گردشگری در فضا محسوب می‌شود.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پرتاب «نیو شپرد» در ساعت ۹ صبح به وقت شرق آمریکا (۵ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت تهران) از محلی در بیابان تگزاس غربی در جنوب شرق شهر ال‌پاسو انجام می‌شود. این پرتاب، جف بزوس و برادرش مارک به همراه والی فانک، زن هوانورد ۸۲ ساله و الیور دیمن ۱۸ ساله (نخستین مشتری که برای این پرواز پول پرداخته است) را به فضا خواهد برد.

یک وب‌کست این پرتاب را در وب‌سایت «بلو اوریجین» از ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت شرق آمریکا (ساعت ۴ بعدازظهر به وقت تهران) به طور زنده پوشش خواهد داد.

مسافران بلو اوریجین درون کپسولی که در راس موشک «نیو شپرد» قرار دارد، جای داده خواهند شد.

در جریان پرتاب این کپسول با این موشک، مسافران به فاصله ۱۰۰ کیلومتری (خط کارمان) از سطح زمین رسانده خواهند شد و برای چند دقیقه احساس بی‌وزنی می‌کنند و می‌توانند سیاره زمین را در برابر سیاهی فضا ببینند. سپس این کپسول با چتر نجات به زمین بازمی‌گردد و در بیابان تگزاس فرود خواهد آمد. موشک نیز با فرودی نرم به زمین بازخواهد گشت. انتظار می‌رود کل این سفر حدود ۱۰ دقیقه طول بکشد.

پرواز آزمایشی موفق این کپسول و موشک دو بار انجام شده است.

همچنین موفقیت در این پرواز با حضور والی فانک ۸۲ ساله و الیور دیمن ۱۸ ساله رکوردی برای سالمندترین و جوانترین فضانورد به جای خواهد گذاشت.
جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان، شرکت «بلو ارجین» را در سال ۲۰۰۰ و با هدف ایجاد کلنی‌های پرشمار انسان در فضا تأسیس کرد. به باور او، انسان‌ها می‌توانند در این کلنی‌های فضایی به کار و زندگی بپردازند. بزوس در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را نیز تأسیس کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها