سرنوشت پرونده هسته ای در دستان دولت آینده و مجلس

سرنوشت پرونده هسته ای در دستان دولت آینده و مجلس
سه شنبه 29 تير 1400 - 17:39

خبر: سخنگوی دولت ایران با اشاره به مذاکرات چند دوره ای اخیر ایران و طرفهای برجام اعلام کرد کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر 99 را دارد، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.

تحلیل:

- واقعیت آن است که حتی اگر در آخرین روزهای دولت، تفاهمات وین نهایی هم می شد بایستی دولت جدید به عنوان رکن اجرایی آن در جریان همه ریزه کاری ها قرار می گرفت. بر این مبنا تاسیس کمیته موسوم به "کمیته تطبیق" با حضور نمایندگانی از مجلس، شورای امنیت ملی و نماینده ای از جانب رییس جمهور جدید اقدامی کاملاً منطقی و اثربخش قلمداد می شود.

- اینکه سخنگوی دولت می گوید بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم ها صورت گرفته است به نظر توصیف دقیق و کامل آن چیزی نیست که در جریان مذاکرات وین صورت پذیرفته است. به نظر می رسد همچنان بخشهایی بسیار اساسی درخصوص لغو تحریمها در وین مشمول توافق واقع نشده است و البته بدیهی است تفاهمات اولیه صورت پذیرفته هم آنچنانکه باید مورد استقبال ایران واقع نشده چرا که اگر چنین بود میان ادعاهای مقامات آمریکایی با گفته های مذاکره کنندگان ایرانی قرابت و نزدیکی بیشتری احساس می شد.

- آنچه تا این لحظه مشخص است اینکه همچنان مواردی از زیاده خواهی در مواضع آمریکا در قبال مساله برجام به عنوان اساسی ترین مانع مذاکرات رخ نمایی می کند.

- همچنین آنچه قطعی است اینکه میان خواسته های ایران و انتظارات مجلس شورای اسلامی از خروجی نشستهای وین فاصله معناداری وجود دارد و البته نکته مهم آنکه دولت آینده باب مذاکره را همچنان مفتوح نگاه داشته است.

- ایران مکرر اعلام کرده است از برجامی استقبال می کند که به رفع کامل تحریمها و نه تعلیق آنها ختم شود و در عین حال عایدات آن نصیب جمهوری اسلامی بشود و الا هیچ ضرورتی بر امضای برجامی جدید با مختصات مورد نظر آمریکا نمی بیند.

- در حالی که ایران به رفع تحریمها به شکلی کامل اصرار دارد و آن را منوط به راستی آزمایی کاملاً جدی معرفی می کند، امروز مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد ایران به هیچ وجه امکان دسترسی به موارد ضبط شده توسط دوربینها از مراکز هسته ای را به آژانس نداده است این یعنی آنکه مجلس ایران به هیچ وجه تصمیم ندارد از مواضع خود درخصوص"قانون راهبردی رفع تحریمها "کوتاه بیاید و البته سرنوشت برجام را هم دولت آینده و هم مجلس شورای اسلامی و مبتنی بر سیاستهای کلان نظام تعیین خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها