گروه های مسلح سوریه با چه هدفی به تشدید حملات نظامی روی آوردند؟

گروه های مسلح سوریه با چه هدفی به تشدید حملات نظامی روی آوردند؟
سه شنبه 29 تير 1400 - 21:12

منابع مطبوعاتی تاکید کردند گروه های مسلح وابسته به ارتش ترکیه در سوریه و نیز جبهه النصره خواهان آماده باش عناصر خود برای انجام حملاتی علیه ارتش سوریه و متحدان آن در منطقه "کاهش تنش" شدند که این مساله تهدیدی برای توافق آتش بس ادلب به شمار می آید.

العالم ـ کشکول

امروز 5 تن از نیروهای ارتش سوریه بر اثر حملات گروه های مسلح به محورهایی در حومه غربی حلب و حومه ادلب به شهادت رسیدند. روز گذشته نیز یک کودک بر اثر حمله عناصر مسلح به منطقه ناعور جورین در شمال غرب حماه به شهادت رسید. همچنین در این حملات بیش از 10 نفر نیز مجروح شدند.

مراکز هماهنگی عناصر مسلح نیز تاکید کردند که ارتش ترکیه از عناصر مسلح خواست تا با نقض آتش بس و انجام حملاتی علیه ارتش سوریه و متحدانش آتش جنگ را در جبهه های شمال لاذقیه تا منطقه سهل الغاب در حماه و جنوب و شرق ادلب تا غرب و شمال حلب شعله ور کنند.

آنچه که موسوم به "ائتلاف ملی" مخالف سوریه است و مقرش در استانبول قرار دارد، یکشنبه گذشته نشستی اضطراری برای بررسی تشدید جنگ در شمال غرب سوریه و دعوت از گروه های مسلح و شاخه القاعده در سوریه برای گردآوری عناصرشان و آمادگی آنها برای انتقال از مرحله دفاع به مرحله تهاجم به منظور انجام عملیات نظامی احتمالی علیه ارتش سوریه برگزار کرد.

مراکز هماهنگی عناصر مسلح خاطرنشان کردند افسرانی در پایگاه های نظامی ترکیه و ایست های نظامی غیرقانونی در منطقه جبل الزاویه در جنوب ادلب، گروه های مسلح را به انجام حملاتی انتقام جویانه و موشک پرانی به سمت پایگاه های ارتش سوریه و نیز مناطق مسکونی در شهر حلب و تل رفعت و دیر جمال در شمال استان و جورین و ناعور شطحه در سهل الغاب تشویق و ترغیب می کنند.

پایگاه اطلاعاتی آمریکایی استراتفور در گزارشی جدید آورده است که به دنبال تحولات مهم اخیر در استان ادلب و شمال غرب سوریه احتمال می رود که درگیری های نظامی مستقیمی میان روسیه و ترکیه در ادلب رخ دهد.

ناظران بر این باورند که به دنبال نزدیکی میان واشنگتن و ترکیه پس از گفتگوهای اخیر اردوغان و بایدن در حاشیه نشست ناتو در بروکسل در ماه گذشته، بر شدت حملات نظامی مداوم گروههای مسلح که از حمایت ترکیه برخوردارند، افزوده شد. این مساله بدین معناست که نظام ترکیه چراغ سبز تشدید حملات نظامی در منطقه کاهش تنش و ایجاد یک واقعیت میدانی جدید را دریافت کرده است.

آنکارا می کوشد تا از شدت فشارهای مسکو به منظور تعیین تاریخی برای اجرای توافق های دوجانبه درخصوص کاهش تنش و در راس آن بازگشایی بزرگراه حلب ـ لاذقیه و اخراج تروریستها از منطقه واقع در جنوب و اطراف بزرگراه تا عمق 6 کیلومتر بکاهد. بنابراین آنکارا از تاکتیک تشدید حملات به منظور تحمیل شرط های خود و یا تغییر واقعیت های میدانی از طریق یک عملیات نظامی که تمام توافقات و تفاهمات را کنار بزند، استفاده می کند.

علاوه بر این از حمله نخست در ماه مارس گذشته ترکیه بار دیگر برخی ایست های نظامی را در نزدیکی خط تماس با نیروهای ارتش سوریه در منطقه جبل الزاویه در جنوب ادلب مستقر کرد. این امر به معنای آمادگی برای هر سناریویی است که به از سرگیری عملیات نظامی در منطقه منجر شود.

داده ها از جنوب ادلب اما حاکی از وقوع یک عملیات نظامی در آینده ای نزدیک با هدف اخراج عناصر مسلح از جنوب بزرگراه بین المللی حلب ـ لاذقیه و از منطقه جبل الزاویه و آزادسازی اریحا و محبل و جسر الشغور و شماری دیگر از روستاهای کوچکتر بویژه پس از شکست ترکیه در عمل به تعهدات خود مبنی بر دور نگه داشتن عناصر مسلح از این بزرگراه بین المللی است و این علاوه بر تشدید حملات نظامی اخیرش است.

پربیننده ترین خبرها