بی اعتمادی انگلیسی‌ها به نرم‌افزار دولتی ردیاب کووید-۱۹

بی اعتمادی انگلیسی‌ها به نرم‌افزار دولتی ردیاب کووید-۱۹
چهارشنبه 30 تير 1400 - 17:08

نتایج تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور اعتماد خود را به نرم‌افزار وزارت بهداشت این کشور برای ردیابی بیماران کرونایی و مرتبطبین آن‌ها که روی گوشی همراه نصب می‌شود از دست داده‌اند.

العالم ـ اروپا

بر اساس تحقیقات موسسه معتبر جی‌ال‌پارتنرز، از هر چهار نفر یک نفر این نرم افزار را از مدار خارج کرده و مابقی به توصیه‌های بهداشتی آن بی توجه شده‌اند. وزارت بهداشت انگلیس پارسال این نرم افزار را طراحی کرد تا بتواند اوضاع کرونا را در کشور مدیریت کند.

این نرم‌افزار روی گوشی‌ هوشمند نصب شده و مبتنی بر سیستم رهیاب (جی‌پی‌اس) عمل می‌کند. به این ترتیب زمانی که افراد با بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو شده، سیستم به آنها هشدار می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند علائم ابتلای خود به کرونا را به وزارت بهداشت گزارش و برای انجام آزمایش درخواست کنند.

مسؤولان وزارت بهداشت انگلیس پارسال موجی از تبلیغات گسترده درباره فواید نصب این نرم افزار به راه انداخته و تأکید کردند که هرچه تعداد کاربران بیشتر شود، دولت سریع‌تر محدودیت‌های کرونایی را آسان کند. همان موقع کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات نسبت به انتقال داده‌های کاربران به سرورهای مرکزی دولت هشدار دادند.

حالا با گذشت یک سال، تحقیقات نشان می‌دهد که دولت از این نرم افزار برای ردیابی یا به اصطلاح فنی‌تر (پینگ PING) شهروندان بیش از اندازه استفاده کرده است. فقط در عرض یک هفته گذشته این نرم افزار نیم میلیون شهروند انگلیسی را پینگ کرده و برای آن‌ها هشدار قرنطینه صادر کرده است. یک اتحادیه کارگری در انگلیس اخطار داد که چندین کارخانه در کشور به دلیل قرنطینه بخش زیادی از نیروی کار خود در معرض ورشکستگی قرار دارند. غول‌های خودروسازی نیسان و رولزرویس هم هشدارهای مشابهی را مطرح کردند.

این درحالیست که نخست وزیر انگلیس به هشدار این نرم افزار وقعی نمی نهد و قصد داشت تا پس از تماس با وزیر بهداشت که به کرونا مبتلا شده، از قرنطینه شانه خالی کند. دفتر نخست وزیری انگلیس یکشنبه گذشته اعلام کرد که بوریس جانسون و ریشی سوناک (وزیر دارایی) به دلیل تماس با ساجد جاوید از طریق سامانه ردیاب سازمان بهداشت در جریان قرار گرفته‌اند. در بیانیه‌ای که حوالی ساعت ۸ و ۲ دقیقه صبح منتشر شد آمده است که آن‌ها با شرکت در برنامه تست روزانه کرونا به کار خود ادامه خواهند داد. اما پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها، دفتر نخست وزیری انگلیس دو ساعت بعد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو سیاستمدار، در قرنطینه خواهند بود.

بر اساس افکارسنجی جی‌ال‌پارتنرز از مردم انگلیس، ۷۲ درصد مردم موضع دولت در ارتباط با این نرم افزار را افتضاح می‌دانند. ۲۳ درصد این نرم‌افزار را حذف یا غیر فعال کرده‌ و ۲۴ درصد هم پس از ماجرای نخست وزیر و وزیر بهداشت گفته‌اند که به توصیه‌های بهداشتی این نرم افزار ترتیب اثر نمی‌دهند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که ۶۲ درصد مردم معتقدند که رفتار نخست وزیر اعتماد افکار عمومی را سلب کرده است. جالب‌تر آن‌که ۷۶ درصد مردم می‌گویند حزب حاکم محافظه کار معتقد است که محدودیت ها برای مردم است و آن‌ها مستثنی هستند.

این نخستین نظرسنجی از مردم انگلیس پس از اجرای مرحله آخر طرح دولت برای رفع محدودیت‌های کرونایی است.

به گزارش ایرنا، از دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ بخش عمده مقررات قرنطینه عمومی و پیشگیری از کرونا برداشته شد و به این ترتیب الزامی به پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی در فضاهای عمومی و ضرورت دورکاری وجود ندارد. محدودیت‌ها درباره تعداد تماشاگران در سینماها، باشگاه‌ها و گردهمایی ها برداشته شده و دولت صرفا توصیه کرده که گواهی بهداشتی افراد برای جلوگیری از شیوع کرونا بررسی شود، اما الزامی در کار نیست.

این در حالیست که انگلیس بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را از ماه مارس سال جاری (اسفند ۱۳۹۹) تجربه می کند. هم اکنون آمار روزانه ابتلا از ۵۰ هزار نفر در روز گذشته و مرتب در حال افزایش است. آخرین باری که این رقم به ۵۵ هزار نفر رسید ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ بود که انگلیس را به رکورد دار اروپا تبدیل کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها