ترکیه در سوریه، عراق و افغانستان چه می خواهد؟

ترکیه در سوریه، عراق و افغانستان چه می خواهد؟
چهارشنبه 30 تير 1400 - 20:00

خبر: دیروز وزیر کشور ترکیه به عفرین و اعزاز سوریه سفرکرد، همزمان اردوغان دیروز از در اختیار گرفتن کنترل فرودگاه کابل استقبال کرد در چنین شرایط همچنان مناطق مرزی عراق با ترکیه محل تاخت وتاز ترک‌هاست.

تحلیل:

- در حالی حضور ترک‌ها در شمال غرب سوریه به امری تقریبا عادی تبدیل شده است که سیاست‌های ترکی‌سازی این منطقه بشدت در حال تعقیب است. از حاکمیت شرکت‌های ارتباطاتی و مخابراتی ترکی در این منطقه گرفته تا تغییر کتاب‌های درسی، تاسیس بیمارستان، جاده و ... همه و همه گواه این است که ترک‌ها به بهانه گریز از آنچه تهدیدات کردها می‌نامند اصرار بر بقا در سوریه و البته سیطره جغرافیایی دائم بر این منطقه دارند. البته این سیاست را ترک‌ها سال‌ها پیش و در خصوص لوا اسکندرون سوریه تجربه کرده و البته موفق هم بوده اند.
- سفر دیروز وزیر کشور ترکیه به منطقه شمال غربی سوریه بدون هیچ واهمه و دغدغه ای حکایت از آن دارد که ترکیه در شرایط کنونی این منطقه را رسماً جزئی از خاک ترکیه می‌داند این درحالی است که ترکها حسب صلاحدید خود از اعمال هرگونه ستمی بر مردم این منطقه سوریه کوتاهی نمی‌کنند. بستن آب بر جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰۰ نفر در حسکه از نمونه های بارز این سیاست ترکی سازی شمال سوریه است. از نظر ترک‌ها این منطقه بایستی ترکی سازی شود خواه با رضایت مردم سوریه و خواه با اعمال فشار بر آنها. همه اینها درحالی است که همچنان تروریستهای موردحمایت ترکها دربرخی ازمناطق سوریه مشغول جنگ نیابتی با دولت وارتش سوریه هستند.
- سیاست ترکی سازی شمال سوریه البته به شیوه ای دیگر در شمال عراق هم دنبال می‌شود در این منطقه ترک‌ها به بهانه تهدیدات ناشی از پ‌ک‌ک تاکنون دو عملیات بزرگ در عراق انجام داده اند و مناطق هم مرز با این کشور را مکرر مورد تجاوز هوایی قرار می‌دهند. استناد ترک‌ها در این تجاوزات به توافقی است که در زمان صدام با ترک‌ها امصا شده و طبق آن ترک‌ها می‌توانند به تعقیب عوامل تهدید کشورشان در داخل عراق مبادرت کنند. این در حالی است که با گذشت دهه‌ها از این قرارداد هیچ عزمی مبتنی بر تغییر آن از سوی مقامات عراقی مشاهده نشده است. برخی منابع می‌گویند ترکیه در عراق نیز مانند سوریه بدنبال آن است که در طول مرزهای مشترک بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در عمق خاک عراق را بخود منظم کند و البته با قرارداد نفتی ۵۰ ساله در خصوص پیش خرید نفت این منطقه عملا کردستان عراق را ساکت در مقابل تجاوزات خود کرده است.
- در افغانستان برغم آنکه طالبان در واکنش به تسلیم کنترل فرودگاه کابل به ترک‌ها و بنمایندگی آمریکا و متحدانش این مساله را مصداق تجاوز دانسته اند و وعده مبارزه با آن را می‌دهند اما ترک‌ها اصرار دارند این مساله را عهده دارشوند.
- اگرچه ترک‌ها در مناطق مختلفی از منطقه حضوری جدی دارند اما بنطر می‌رسد تمایل این کشور به توسعه مرزهایش رفته رفته وارد فضایی جدید می‌شود که عدم هوشیاری در قبال آن می‌تواند فجایعی اساسی را پدید آورد. فقط کافی است در کنار این زیاده خواهی‌های ارضی ترک‌ها در نظر داشت که ترک‌ها این روزها بشدت مشغول ترمیم و بهبود روابط خود با اسرائیل، سعودی و مصر هستند و در این خصوص تا آنجا پیش رفته اند که نشانه هایی از پشت کردنشان به ایدئولوژی اخوانی بنفع عثمانی گرایی بشدت قابل ملاحظه است.

پربیننده ترین خبرها