بغداد: گفت‌و‌گو با واشنگتن شامل توافق بر سر زمانبندی خروج آمریکا خواهد بود

بغداد: گفت‌و‌گو با واشنگتن شامل توافق بر سر زمانبندی خروج آمریکا خواهد بود
چهارشنبه 30 تير 1400 - 21:47

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مرحله پایانی خواهد بود، اعلام کرد که در این گفت‌و‌گو بر سر زمانبندی خروج آمریکا توافق خواهد شد.

العالم - عراق

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که به آمریکا سفر کرده است، جزئیاتی درباره دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن ارائه کرد.

بر اساس گزارش شامگاه امروز خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فؤاد حسین در این خصوص گفت: «دور چهارم گفت‌و‌گوی راهبردی میان عراق و آمریکا دور پایانی خواهد بود».

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: «در دیدار بایدن و الکاظمی کلیات روابط عراق و آمریکا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».

حسین در ادامه با بیان اینکه «آمریکا در عراق پایگاه ندارد»، اضافه کرد: «این مرحله از گفت‌و‌گو، شامل توافق بر سر زمانبندی خروج آمریکا خواهد بود».

وی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها در چند پایگاه عراقی حضور دارند نه پایگاه آمریکایی. عراق و آمریکا ممکن است به توافق سال ۲۰۰۸ پس از پایان مراحل گفت‌و‌گو بازگردند».

با این حال، وزیر امور خارجه عراق گفت: «داعش همچنان یک تهدید است و ما به حمایت‌های اطلاعاتی آمریکا نیاز داریم».

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق روز سه شنبه هفته جاری در رأس هیات مذاکره‌کننده کشورش برای حضور در دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا وارد واشنگتن شد.

برگزاری دور جدید گفت‌‌وگوهای راهبردی میان هیأت‌ عراقی و آمریکایی در جمعه پیش‌رو (۲۳ جولای) قرار است مقدمه گفت‌وگوی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر آتی وی به واشنگتن باشد.

«حسین علاوی» مشاور نخست وزیر عراق درباره اهداف سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا در بیست و ششم ژوئیه (چهارم مردادماه) گفته است که نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن جدول زمانی برای کاهش نیروهای آمریکا در عراق را بررسی می‌کند، چرا که عراق می‌خواهد روابطش با آمریکا به مرحله قبل از سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ بازگردد.

دور نخست این گفت‌و‌گوها سال گذشته میلادی به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد و به مدت چند ساعت به طول انجامید؛ گفت‌و‌گوهایی که برخی از مقامات امنیتی و سیاسی بغداد و واشنگتن و همچنین مقاماتی از وزارت خارجه دو طرف در آن مشارکت داشتند.

دور دوم این مذاکرات در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت؛ سفری که در ماه آگوست گذشته انجام شد و نخست‌وزیر عراق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جریان آن دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد.

پربیننده ترین خبرها