هدف از سفر وزیر کشور ترکیه به سوریه چیست؟

هدف از سفر وزیر کشور ترکیه به سوریه چیست؟
چهارشنبه 30 تير 1400 - 22:33

مسئولین ترکیه در اظهارات خود درباره سوریه دچار تناقض شده اند! از سویی بر احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن تاکید می کنند و از سوی دیگر، نه تنها در عمل هیچ نشانی از این احترام دیده نمی شود بلکه داده ها نشان می دهد که ترکیه قصد ندارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

العالم-در گوشی

ظاهرا ارتش ترکیه و گروه های تروریستی تابع آن به سوریه آمده اند که در آنجا بمانند. ترکیه به دخالت نظامی در شمال سوریه با عملیات "سپر فرات"، "شاخه زیتون" و "چشمه صلح" بسنده نکرده است، بلکه از طریق سیاست ترک سازی و با تغییر بافت جمعیتی مناطق اشغالی، به صورت قابل توجهی برای تثبیت اشغال خود در سوریه تلاش می کند.

حکومت ترکیه با مناطق تحت اشغال خود در سوریه طوری رفتار می کند که گویی متعلق به ترکیه هستند.

مثلا در شهرهای الراعی، اعزاز، الباب، جرابلس، عفرین و راس العین برای دانشگاه های ترکیه شعبه افتتاح کرده و زبان ترکی را در آنجا آموزش می دهد.

ضمن اینکه ساکنان این مناطق را تشویق می کند که از واحد پول ترکیه استفاده کنند، پرچم این کشور را برافرازند و تصویر رئیس جمهور ترکیه را در ساختمان های دولتی تحت مدیریت دستگاه های امنیتی ترکیه نصب کنند.

سلیمان صویلو وزیر کشور ترکیه با پافشاری بر این سیاست و بدون توجه به آثار فاجعه بار آن، دیروز به مناسبت عید قربان به دو شهر عفرین واعزاز در استان حلب شمالی سوریه سفر کرد، گویی که به یکی از مناطق ترکیه سفر کرده است. در این سفر عارف چتین فرمانده کل ژاندارمری ترکیه، محمد اقطاش عضو ارشد دستگاه امنیتی ترکیه و مسئولان بلندمرتبه دیگری از این کشور صویلو را همراهی کردند.

صویلو در یک سخنرانی عمومی به ترک ها وعده داده بود: " روزی خواهد رسید که با پای پیاده به سوریه و عراق برویم". امروز با سفر صویلو به شمال سوریه، گروه های تروریستی وابسته به ترکیه در این منطقه بار دیگر این سخن او را تکرار کردند. به باور آنها صویلو "به وعده خود عمل کرد" و مرزها را برچید و کاری کرد که ترکیه ای ها طوری به خاک سوریه رفت و آمد کنند که انگار به یکی از شهرهای کشور خود سفر کرده اند.

باید توجه داشت که جهان امروز مانند جهان 80 سال پیش نیست. درآن زمان ترکیه زیر نیزه استعمارگران فرانسوی منطقه "سنجاق اسکندرون" را از سوریه جدا کرد و نام آن را به "هاتای" تغییر داد. اما امروز ملت سوریه به همه جهانیان ثابت کرده که آماده است برای سالیان طولانی بجنگد و بخاطر سرزمین و حاکمیت ملی خود، از جان و مال خود بگذرد.

بهترین گواه این امر، تجربه ده سال گذشته است. وقتی گروه های تروریستی حمایت شده از سوی ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی-عربی به دروازه های دمشق رسیدند، مردم سوریه نقشه های آنان را نقش بر آب کردند و 80 درصد از سرزمین های اشغال شده خود را آزاد ساختند. پس از آن، تروریسم در مناطق کوچکی محصور شد که آن مناطق نیز به زودی به دست فرزندان خود آزاد خواهد گشت.

پربیننده ترین خبرها