هیاهوی تعلیق شهرک‌سازی؛ دام آمریکا برای به سازش کشاندن فلسطین

هیاهوی تعلیق شهرک‌سازی؛ دام آمریکا برای به سازش کشاندن فلسطین
پنج‌شنبه 31 تير 1400 - 09:49

به نظر می‌رسد دولت جو بایدن به موسسات رسانه‌ای خود توصیه کرده که از تغییر در سیاست آمریکا در قبال قضیه فلسطین و منازعه عربی- اسرائیلی سخن برانند تا اینگونه به نظر برسد که بایدن قصد دارد امور را به حالت عادی بازگرداند و رژیم اسرائیل را برای تعلیق شهرک‌سازی در کرانه باختری تحت فشار قرار دهد و در نهایت بستر ازسرگیری مذاکرات جدید سازش تحت نظارت آمریکا فراهم شود.

العالم- تحلیل روز

کسانی‌که به طرح و توطئه‌های آمریکا علیه قضیه فلسطین دل خوش کرده‌اند، از شنیدن خبر غافلگیرکننده مبنی بر فشار دولت بایدن به رژیم تل‌آویو برای متوقف کردن ساخت و ساز در کرانه باختری آشفته شده‌اند؛ خبری که هدف از انتشارش آن بوده که منطقه عربی را متقاعد سازد که تغییری در سیاست آمریکا ایجاد شده و دولت واشنگتن از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است شهرک‌سازی را به حال تعلیق درآورد.

واقعیت آن است که انتشار چنین خبری سوء‌تفاهم زیادی برای مخاطبان ایجاد می‌کند؛ زیرا تعلیق یعنی متوقف کردن ساخت و ساز در مجتمع‌های شهرک‌‌نشینی. در حالی‌که در این خبر آمده است که نخست‌وزیر اسرائیل به درخواست دولت بایدن، مانع از تشکیل جلسه "شورای عالی برنامه‌ریزی و ساخت و ساز" در اداره مدنی وابسته به ارتش اسرائیل شده است. این شورا با برگزاری جلسات دوره‌ای، ساخت مجتمع‌های جدید شهرک‌نشینی در کرانه باختری و قدس اشغالی را تایید می‌کند.

هر چند در ظاهر دولت بایدن تل‌آویو را برای این امر تحت فشار قرار داده است ولی کسی که شناخت کافی از ساختار کابینه بنت- لاپید دارد به این یقین خواهد رسید که این خبر صرفا شایعه‌سازی بوده و بایدن درصدد است دوباره وضعیت را به حالت عادی برگرداند؛ یعنی ازسرگیری مذاکرات با نظارت و میانجیگری دولت آمریکا به نفع اسرائیل. امری که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر سابق اسرائیل) برای اجرای آن دست و پا می‌زد و تلاش می‌کرد تشکیلات خودگردان فلسطین را پای میز مذاکره بنشاند. ولی تشکیلات خودگردان ازسرگیری مذاکرات را مشروط به توقف شهرک‌سازی می‌کرد که با پاسخ منفی نتانیاهو همراه بود. واقعیت آن است که ساخت و ساز در تمامی شهرک‌ها ادامه دارد و چیزی تغییر نکرده و کابینه بنت- لاپید تصمیمات دولت سابق را کاملا اجرا می‌کنند.

مذاکراتی که تشکیلات خودگردان، و نیز آمریکا و اسرائیل به آن نیاز دارند باید مذاکراتی باشد که سقف زمانی برای پایان آن تعیین نشود و هیچ شرطی بر طرف فلسطینی تحمیل نشود. اما درخصوص تشکیلات خودگردان باید بگوییم که آن نیز به چنین مذاکراتی نیاز دارد تا وجود خود را توجیه کند به‌ویژه اینکه بسیاری از فلسطینیان، در سایه به بن‌بست رسیدن مذاکرات و تداوم تعرض رژیم اشغالگر به اراضی کرانه باختری، خواستار انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین شده‌اند. آمریکا هم به این مذاکرات نیاز دارد تا با یکسره کردن پرونده منازعه عربی- اسرائیلی، ادعا کند که سایر پرونده‌های حساس منطقه را هم می‌تواند حل و فصل کند.

نفتالی بنت نیز با استقبال از مذاکرات، می‌خواهد خود را قدرتمندتر از نتانیاهو پیش اسرائیلی‌ها نشان دهد که مذاکرات طی 7 سال از دوران نخست‌وزیری وی متوقف شد.

حتی اگر خبر تعلیق شهرک‌سازی در کرانه باختری دروغی بزرگ نباشد ازسرگیری مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی با نظارت انحصاری آمریکا، حتمی و بی‌نتیجه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها