همکاری روسیه با ترکمنستان برای مقابله با تهدید طالبان

همکاری روسیه با ترکمنستان برای مقابله با تهدید طالبان
پنج‌شنبه 31 تير 1400 - 13:29

"آندره رودنکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با ترکمنستان برای مقابله با تهدیدهای امنیتی از افغانستان همکاری می کند.

العالم - اروپا

رودنکو امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی با بیان این که مسکو و عشق آباد روابط توام با اعتماد در عرصه امنیتی دارند و در این زمینه با یکدیگر همکاری می کنند، گفت: مقام های سازمان های امنیتی روسیه و ترکمنستان برای مقابله با تهدیدها و چالش های موجود (در افغانستان) با یکدیگر تبادل نظر می کنند.

در هفته های اخیر با تشدید فعالیت گروه طالبان و افزایش حملات این گروه به مناطق مرزی افغانستان با کشورهای همسایه، مرز ترکمنستان با این کشور نیز ناامن شده است.

برخی رسانه ها روز ۲۰ جولای (29 تیر ماه) از کشته شدن ۱۸ سرباز ترکمنستانی در منطقه مرزی این کشور با افغانستان خبر دادند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسیه، ترکمنستان یکی از مجراهای قاچاق مواد مخدر افغانستان به روسیه و اروپا به شمار می رود.

از این رو، نگرانی های مرزی ترکمنستان از مرزهای مشترکش با افغانستان بیشتر در مورد قاچاق مواد مخدر می باشد.
گروه طالبان مناطق مرزی تاجیکستان را تحت کنترل خود دارد.
رودنکو در ادامه گفت که پیامدهای خروح شتاب زده نیروهای آمریکایی و تعدادی از کشورهای عضو ناتو از افغانستان کاملا مشهود است.

وی افزود: استان های شمالی افغانستان که تا چندی پیش آرام بودند به مناطق مناقشه مسلحانه تبدیل می شوند. گروه طالبان تقریبا مناطق مرزی افغانستان با تاجیکستان را تحت کنترل خود دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: گروه های تروریستی بین المللی ازجمله داعش و شعبه القاعده در افغانستان مواضع خود را مستحکم می کنند. تروریست های مزدور از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا روانه افغانستان می شوند.

روسیه در هفته های اخیر به تاجیکستان کشور دیگر آسیای مرکزی هم مرز با افغانستان اطمینان داده که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی از افغانستان، به این کشور کمک می کند و برای تقویت ساختار مرزبانی آن در مرز با افغانستان کمک خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا پس از 20 سال اشغال افغانستان، تاکنون ۹۵ درصد از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان در دو ماه اخیر در این کشور فعالتر شده و مناطق جدیدی در این کشور را به تصرف خود درآورده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها