تأکید سازمان ملل بر عدم مشروعیت اقدامات تل‌آویو در جولان سوریه و فلسطین

تأکید سازمان ملل بر عدم مشروعیت اقدامات تل‌آویو در جولان سوریه و فلسطین
پنج‌شنبه 31 تير 1400 - 17:28

کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در امور غرب آسیا در گزارش دوره‌ای خود بر بطلان و عدم مشروعیت اقدامات تل‌آویو در اراضی اشغالی کشورهای عربی تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

سازمان ملل متحد بار دیگر بر غیرقانونی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه تأکید کرد.

بر اساس گزارش امروز خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در امور غرب آسیا (ESCWA-اسکوا) در گزارش دوره‌ای خود ضمن تأکید بر بطلان اقدمات تل‌آویو در جولان اشغالی سوریه، بر عدم مشروعیت الحاق جولان و غیرقانونی بودن کارشکنی‌‌های حقوق‌بشری تل‌آویو علیه شهروندان سوری و تبعیض در حق آن‌ها تأکید کرده است.

طبق این گزارش، اسکوا اعلام کرد: «پیروی از حقوق بین‌الملل و عدم فرار از مجازات دو شرط اساسی برقراری صلح و عدالت برای تمام منطقه است».

در گزارش مذکور همچنین با اشاره به اینکه توسعه پایدار در اراضی اشغالی فلسطین در شرایط تداوم اشغالگری تل‌آویو و سیاست‌ها و اقدامات این رژیم محال است، بر لزوم توقف این اقدامات تأکید شده است؛ اقداماتی که تلاش‌‌های انجام‌شده برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و فراهم کردن کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر برای مردم فلسطین را با مشکل مواجه می‌سازد.

در ادامه این گزارش تأکید شده است که اقدامات و سیاست‌های تل‌آویو در اراضی کشورهای عربی که از سال ۱۹۶۷ تحت اشغال درآمده‌اند از جمله کشتار، محاصره تحمیلی علیه نوار غزه و توسعه شهرک‌سازی‌ها با حقوق بین‌الملل در تعارض است.

کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد همچنین خاطر نشان کرد که در سال گذشته، فلسطین بدترین سال اقتصادی خود را از سال ۲۰۰۲ تاکنون تجربه کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشتر، در پنج قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی خود که یکی از آن‌ها متعلق به جولان سوریه بود، این منطقه را تحت اشغال تل‌آویو دانسته بود و خواستار عقب‌نشینی فوری این رژیم از منطقه مذکور شده بود.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲، قسمت عظیمی از آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

پیش از این، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات برخی از مقامات واشنگتن درباره جولان مدعی شده بود: «بلندی‌های جولان تا ابد بخشی از اسرائیل خواهد ماند و موضع اسرائیل در این خصوص روشن است. در هرگونه سناریوی احتمالی بلندی‌های جولان، اسرائیلی خواهد ماند».

فارس

پربیننده ترین خبرها