ابوظبی و تل‌آویو در یک قدمی بحران روابط؛ تل‌آویو توافق نفتی با امارات را بازنگری می‌کند

ابوظبی و تل‌آویو در یک قدمی بحران روابط؛ تل‌آویو توافق نفتی با امارات را بازنگری می‌کند
جمعه 1 مرداد 1400 - 12:03

به رغم هشدار یک مقام بلندپایه اماراتی درباره پیامدهای لغو توافق نفتی با ابوظبی، منابع عبری‌زبان خبر دادند که تل‌آویو تصمیم گرفته است توافق مذکور را بازنگری کند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص»، صبح امروز (جمعه)، خبر داد که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مجددا توافق نفتی با امارات را مورد بررسی می‌دهند.

پس از عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی، شرکت صهیونیستی «کاتسا» (شرکت خطوط نفتی اروپا-آسیا) توافقی با امارات امضاء کرد که این امکان را به ابوظبی داد تا از راه فلسطین اشغالی به جهان نفت صادر کند.

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از هاآرتص در این خصوص گزارش داد که «کارین الهرار» وزیر انرژی جدید تل‌آویو علنا گفته است که توافق مذکور «به منافع اسرائیل کمکی نمی‌کند و برای ساکنان و اقتصاد اسرائیل فایده‌ای در برندارد و در صورت لغو این توافق، ما ضرری در این زمینه نمی‌بینیم».

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود خاطر نشان کرد که تصمیم کابینه تل‌آویو برای بازنگری توافق زمانی انجام شد که «گیلا گاملیل» وزیر امور محیط‌زیست رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با این توافق اعلام و توافق مذکور را رد کرد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات وزارت محیط‌زیست تل‌آویو نشان داده است که انتقال نفت امارات از طریق بندر «ایلات»‌ و «اشدود» از صخره‌های مرجانی ایلات گرفته تا بیابان‌های فلسطین و اشدود به محیط‌‌زیست این مناطق به شدت آسیب خواهد رساند.

هاآرتص همچینن گزارش داد تصمیم گرفته شده که نشستی گسترده‌تر در این خصوص به‌ویژه با مشارکت وزارت امور محیط‌زیست، وزارت خارجه، وزارت دارایی، وزارت انرژی و دادگستری برگزار شود.

این در حالی است که پیش‌تر، یک مقام بلندپایه در ابوظبی به روزنامه «اسرائیل هیوم» در این خصوص گفته بود چنانچه تل‌آویو توافق مذکور را لغو کند، این می‌تواند روابط دو طرف وارد بحران کند.

این مقام اماراتی که اشاره‌ای به نام نشده بود، همچنین تصریح کرده بود که در صورت لغو این توافق، این احتمال وجود دارد که توافق‌های عادی‌سازی روابط موسوم به «ابراهیم» نیز به خطر بیفتند.

امارات و رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر گذشته با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافقی موسوم به ابراهیم را امضاء و رسما روابط دیپلماتیک خود را عادی‌سازی کردند.

پس از امضای این توافق، روابط دو طرف در مدت زمان کوتاه شاهد پیشرفت‌ چشمگیری بود تا جایی که ابوظبی و تل‌آویو با اعزام چند هیأت در زمینه‌های مختلف توافق همکاری امضاء کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها