گفت‌وگوهای استراتژیک؛ آیا نیروهای آمریکایی تا پایان سال از عراق خارج می‌شوند؟

گفت‌وگوهای استراتژیک؛ آیا نیروهای آمریکایی تا پایان سال از عراق خارج می‌شوند؟
جمعه 1 مرداد 1400 - 18:17

امروز در واشنگتن آخرین دور از "گفت‌وگوهای استراتژیک" میان عراق و آمریکا برگزار می‌‌شود. هیئت عراقی، که ریاست آن را وزیر خارجه‌اش بر عهده دارد، سه‌شنبه گذشته وارد واشنگتن شد و انتظار می‌رود نتایج طی بیانیه‌ای در روز دوشنبه با حضور نخست‌وزیر عراق، که فردا برای دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا به واشنگتن می‌رود، اعلام شود.

العالم- کشکول

روز گذشته "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، گفت‌وگوهای استراتژیک میان آمریکا و عراق در روز جمعه در مقر این وزارتخانه "آینده نیروهای‌مان در عراق را مشخص خواهد کرد". در حالی‌که روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا گزارش داد، رهبران ایالات متحده و عراق قصد دارند بیانیه‌ای صادر کنند که در آن اواخر سال جاری میلادی موعد خروج نیروهای "رزمی" آمریکا از عراق تأکید خواهد شد.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه این بیانیه در جریان دیدار "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق و "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا در دوشنبه آینده صادر خواهد شد، مدعی شد که قرار است در بیانیه مشترک مقامات ارشد بغداد و واشنگتن تأکید شود عراق همچنان به حضور نظامیان آمریکایی برای کمک به نیروهای عراقی در مبارزه با گروه تروریستی داعش نیاز دارد.

این روزنامه با استناد به گفته‌های مقامات فعلی و سابق آمریکا افزود، هدف از این بیانیه کاستن از فشار گروه‌های مقاومت عراق به الکاظمی است.

وال‌استریت ژورنال در عین حال به نقل از یک منبع ناشناس خاطرنشان کرد که "ایالات متحده قصد دارد به جاری کاهش حضور آمریکا، به منظور پیاده کردن مفاد بیانیه نقش برخی نیروهای آمریکایی در عراق را باز تعریف کند"، که این منطقی‌تر است.

بدیهی است دولت بایدن در تلاش برای تعدیل نقش نیروهایش در عراق است. در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گفته است: "نکته اصلی که درباره آن خواهیم شنید معتقدم بسیار مهم است اینکه، دولت بایدن می‌خواهد در عراق بماند؛ زیرا دولت عراق ما را به آنجا دعوت کرده و استمرار حضورمان را خواستار شده است."

این مسئول افزود: "ماموریت تغییر نکرده است... آنچه ما درباره آن صحبت می‌کنیم این است که چگونه از نیروهای امنیتی عراق در شکست داعش حمایت کنیم."

این مقام در ادامه اظهار داشت، بر امور لجستیکی، نگهداری از مهمات و پشتیبانی از نیروهای عراق در تقویت توانمندی‌های‌شان در بخش‌های اطلاعات و نظارت تمرکز خواهد شد.

به رغم اینکه آمریکا هوشمندانه روی این هدف متمرکز شده و تلاش می‌کند در عراق بقا داشته باشد تا از حملات نیروهای مقاومت عراق به اهداف واشنگتن بکاهد با این حال، بیانیه رسمی واشنگتن درباره پایان حضور نیروهای رزمی‌اش در عراق به مثابه پیروزی مقاومت عراق است که به مقاومت تا اخراج آخرین سرباز اشغالگر آمریکایی از خاک عراق متعهد شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها