گزارش منابع مطلع به العالم؛

تشکیل ارتش عشایری؛ توطئه جدید آمریکا در سوریه

تشکیل ارتش عشایری؛ توطئه جدید آمریکا در سوریه
شنبه 2 مرداد 1400 - 20:12

گزارش های منابع مطلع به العالم نشان می دهد آمریکا در شرق سوریه تحرکاتی را برای تشکیل ارتش عشایری و توطئه جدید در این منطقه آغاز کرده است.

العالم درگوشی

مهمترین اهداف این توطئه که توسط سازمان جاسوسی و ارتش آمریکا اجرا می شود، ایجاد اختلاف نژادی و قومی میان اقشار مختلف مردم سوریه، تقویت قسد برای سرقت نفت سوریه و تحویل آن به آمریکا، کسب دوستی عشایر سوری در این منطقه، خلاص شدن از مخالفان حضور آمریکا در سوریه از طریق عشایر و ایجاد اختلاف میان عشایر است.

به همین دلیل، در روزهای اخیر، افسران آمریکایی با شیوخ عشایر منطقه برای متقاعد کردن آنان به پیوستن جوانانشان به ارتش عشایری وابسته به آمریکا در ازای حل مشکلات معیشتی دیدار کردند.

منابع مطلع به خبرنگار العالم در سوریه گفتند که از مهمترین این دیدارها می توان به حضور هیات آمریکایی در روستای العاکوله در تل حمیس در حومه حسکه به تاریخ 28 ژوئن 2021 و حضور همین هیات در روستای خربه موسی در این منطقه در روز 12/7/2021 اشاره نمود.

این هیات در خانه خالد خلیل العید از تروریست‌های سابق جبهه النصره با شیوخ عشایر دیدار و به آنان اطمینان داده است که مقر فرماندهی این ارتش در روستای حاموکر در جنوب الیعربیه خواهد بود، این هیات آمریکایی سپس با حمایت زره پوش های نظامی و بالگرد راهی روستای الحبیس و الناعم در شمال شرق حسکه شد.

فیصل العازل عضو شورای قبیله الطی در این باره به العالم گفت: این اقدام آمریکا پس از گسترش خشم مردم منطقه از قسد انجام شد و هدف از آن دلجویی از عشایر شمال سوریه به ویژه دیرالزور، حسکه و قامشلی و فریب آنان با پول به منظور تشکیل نیرویی وابسته به واشنگتن است.

وی افزود: اما مردم منطقه با این طرح مخالفند چرا که می دانند این حمایت آمریکا بود که باعث گستاخی قسد و اقدام‌های ضد انسانی آنان علیه عشایر مانند بازداشت خودسرانه جوانان عشایر، افزایش قیمت‌ها و گرسنه نگه داشتن مردم شده و این آمریکا بود که قانون قیصر را علیه مردم سوریه اجرا کرد که به ویژه تاثیری منفی بر عشایر شمال سوریه داشته است.

«محمد فارس، شیخ قبیله طی» نیز به العالم گفت که اخبار منتشره درباره موافقت این قبیله با پیوستن به نیروی جدید آمریکا در حومه حسکه دروغ است و اهالی منطقه به ویژه قبیله طی مخالفتشان را با این طرح اعلام کرده اند.

گزارش های موجود حاکیست که این اولین تلاش آمریکا برای جذب عشایر سوریه نیست، به عنوان مثال، آمریکا از سال 2015 برای بسیج نیرو در شمال شرق سوریه کوشید و برخی از شیوخ عشایر سوریه را برای گفت و گو با نمایندگان کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به ژنو در سوئیس فراخواند تا با آنان درباره امکان بسیج نیرو زیر نظر کاخ سفید گفت و گو کند، از سوی دیگر، برت مکگورک فرستاده سابق ریاست جمهوری آمریکا به خاورمیانه با شیوخ عشایر اصلی استان رقه دیدار کرد.

آمریکا ضمن ایجاد ارتباط میان این عشایر با عربستان سعودی و امارات، کوشید از عشایر به خاطر جنایت الشعیطات که در آن داعش بیش از 700 عضو عشیره الشعیطات در حومه دیرالزور را در سال 2014 به قتل رساند، دلجویی کند.

مقام‌های آمریکایی از سال 2018 دیدارهایی سری با شیوخ عشایر برگزار کردند که آخرین آن در سال 2020 بود وقتی که خبر تشکیل نیروی نظامی از عشایر در استانهای دیرالزور و حسکه تحت عنوان حفاظت از چاههای نفت در مقابل دریافت حقوق بسیار بالا اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها