تونس به کدام سمت می رود؟

تونس به کدام سمت می رود؟
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 12:45

العالم _ تونس

خبر:

رییس جمهور تونس قیس سعید با اعلام تعلیق یکماهه پارلمان نخست وزیر را از کار برکنار کرد.

تحلیل:

* مشکلات میان مثلث رییس جمهور،حرکت النهضه وبلاخره نخست وزیر ماهها است بشکلی جدی بروز کرده است وبهمین خاطرتحولات دیروز درتونس دور ازذهن نبود

* هریک از دوطرف ریاست جمهوری و ریاست مجلس درطول ماههای گذشته اصرار داشتند تا منطق عملکرد و موضع گیری های خود را قانونی معرفی کنند و البته می کوشیدند تا در جذب نخست وزیر و دولت از یکدیگر سبقت بگیرند.

* درحالی که سعید سیستم حزبی را برنمی تابد و پارلمان تاریسم حاکم بر کشور تونس را شایسته اصلاح می داند النهضه سیستم موجود را بهره مند از قابلیت دراصلاح امور و پاسخگویی به مشکلات و کافی در اداره امور می دانند. از نگاه سعید سیستم نخبگی کشور بایستی از پایین به بالا و از مسیر شوراهای شهر تعریف شود.

* گفته می شود سعید در خلال سفرهای اخیرش به کشورهای مختلف از جمله فرانسه ، مصر ایتالیا و...این اطمینان را به لحاظ فضای خارجی حاصل کرده است که می تواند سیاست های مورد نظرش را فارغ از چالش ها و مشکلات احتمالی به پیش ببرد.

* در شرایط کنونی مخالفان سرسخت اخوان المسلمین و به ویژه سعودی و امارات فرصت را برای بهره گیری از اوضاع نسبتا ناآرام تونس مناسب ارزیابی کرده و به همین خاطر ارایش جدیدی به رسانه های خود درحمایت از یکطرف وحمله به النهضه صورت داده اند. این درحالی است که چندی پیش گزارش هایی از مداخلات این کشورها در اوضاع تونس در قالب تشکیل جلسه و تامین منابع مالی برخی جریان های داخلی تونس که مخالف النهضه هستند رسانه ای اشد

* از این جهت که هر دو طرف درگیر در ماجراهای اخیر در تونس دارای دغدغه هایی مشترک در خصوص بازگشت دیکتاتوری به این کشور هستند می توان امیدوار بود که سرنوشت و شرایط خارج از کنترلی در انتظار تونس نباشد.

پربیننده ترین خبرها