اظهارات پادشاه اردن درباره علل سازش با "اسرائیل" و چند سئوال ساده

اظهارات پادشاه اردن درباره علل سازش با
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 14:17

پادشاه اردن در پاسخ به سئوال شبکه آمریکایی سی ان ان درباره اینکه آیا کشورهای عربی دیگری به خصوص عربستان، در صف سازش با "اسرائیل" هستند گفت: "نمی دانم دولت بعدی کدام است اما متوجه چنین گرایشی در میان کشورهای عربی که نگران منافع خود در زمینه امنیت ملی هستند، شده ام"

العالم - کشکول

پادشاه اردن در پاسخ به سئوال شبکه آمریکایی سی ان ان درباره اینکه آیا کشورهای عربی دیگری به خصوص عربستان، در صف سازش با "اسرائیل" هستند گفت: "نمی دانم دولت بعدی کدام است اما متوجه چنین گرایشی در میان کشورهای عربی که نگران منافع خود در زمینه امنیت ملی هستند، شده ام" .. "به اعتقاد من این کشورها در چارچوب منافع قانونی خود به دلیل نگرانی از فعالیت های ایران و چالش های منطقه ای متعدد، در حال بررسی امکان برقراری روابط با اسرائیل هستند".

روشن است که روی صحبت پادشاه اردن با آمریکا و رژیم صهیونیستی است نه هیچ کشور دیگر. او می کوشد سازش کشورهایی را با رژیم صهیونیستی توجیه کند که هزاران کیلومتر از ایران فاصله دارند. همچنین می کوشد تلاش دیگر رژیم های عرب برای سازش با این رژیم را توجیه کرده و زحمت آنها را کمتر کند.

ای کاش ملک عبد الله اندکی توضیح می داد که چرا مصر با رژیم صهیونیستی سازش کرد؛ آیا از ترس "ایران زمان شاه" سازش کرد؟ چرا اردن در سال 1994 با این رژیم سازش کرد. آیا ایران باعث این سازش شد؟ درباره سازش مغرب و سودان چه ی تواند بگوید. آیا آنها هم نگران فعالیت های ایران بودند.؟

نمی دانم چرا عربستان با وجود استقرار گسترده نظامیان و پایگاه های آمریکایی و انبوه سلاح های آمریکایی و عربی در خاک خود از ایران می ترسد. آنهم در حالی که آسمانش لحظه ای از پرواز جنگنده های آمریکایی – از بمب افکن های استراتژیک بی 52 گرفته تا پهپادهای غول پیکر گلوبال هاوک - خالی نمی شود. طوری که ریاض را دچار توهم قدرت کرده و باعث شده است که به خاک همسایه خود یعنی یمن حمله کرده و حاضر به توقف تجاوز هم نیست.

و اما در مورد امارات و علت سازش آن با رژیم صهیونیستی؛ پادشاه اردن در توجیه سازش این کشور هم گفته است که چون از ایران می ترسد و این سازش در چارچوب منافع قانونی و امنیت ملی این کشور صورت گرفته است. در اینجا فقط یک سئوال ساده می پرسیم و آن، این است که چه منافع و امنیتی در سازش با رژیمی دارد که خاک و شرف و ناموس و مقدساتت را به یغما برده است و ملتت را آواره کرده است و شب و روز علنا به پیامبر و قرآن و مقدساتت اهانت می کند؟!!

سئوال بعدی این است که چه ترسی از ایران، امارات را به سمت رژیم صهیونیستی رانده است آنهم وقتی که امارات اینگونه به مراتب بدتر و شدیدتر از رژیم صهیونیستی با گروه های مقاومت فلسطینی همچون جهاد اسلامی و حماس دشمنی می کند تا حدی که علنا از غرب خواسته است حماس را نابود کنند؟! آیا ترس از ایران باعث شده است که با سازش با رژیم صهیونیستی از پشت به تشکیلات خودگردان فلسطین خنجر بزند و حقوق حکومت و ملت فلسطین را به کلی زیر پا بگذارد؟!

این ترس چه ربطی دارد به ماهیت سازش امارات با این رژیم که 10 ماه از آغاز سازش نگذشته است که همه انواع روابط استراتژیک را درنوردیده و به همه زمینه های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و ورزشی سرایت کرده است. تا حدی که بازارهای امارات تبدیل به مقصد اصلی کالاهای شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری شده است؛ کالاهایی که حتی غرب هم آنها را تحریم کرده است.

روابط عجیب و غیرعادی این دو رژیم به جایی رسیده است که بیمارستان های آنها اقدام به تبادل اعضای بدن انسان مثل کلیه و غیره می کنند. تا جایی کارشناسان روابط بین آنها را به ازدواج کاتولیکی تشبیه کرده اند.

در مقابل چنین سازش خفت باری با دشمن عرب و مسلمانان، ساده لوحی است که دنبال توجیه بگردیم. زیرا هر گونه توجیهی، اهانت به شعور ملت ها و تلاشی ست برای سرپوش گذاشتن بر خیانت و مزدوری و دخالت کاربردی برخی رژیم های عربی که توسط استعمارگران بر ملت ها تحمیل شده اند.

پربیننده ترین خبرها