میقاتی و مسیر دشوار تشکیل کابینه

سه شنبه 5 مرداد 1400 - 10:24

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق این کشور را دوباره مأمور تشکیل کابینه کرد. میقاتی از 118 رأی پارلمان، 72 رأی را به دست آورده است.

العالم - لبنان

پس از انصراف مصطفی ادیب و سعد حریری از نخست وزیری و خودداری فراکسیون های "لبنان قوی" و "الجمهوریه القویه" از معرفی نامزد، نجیب میقاتی با 72 رأی مأمور تشکیل کابینه شد.

وی بر پایبندی به طرح فرانسه و همکاری با همه گروه های سیاسی برای تشکیل کابینه ای فعال و کارآمد تأکید کرده است، محافل آگاه می گویند میقاتی می تواند لبنان را از فروپاشی نجات دهد.

یک کارشناس لبنانی گفته است: "در شرایطی قرار داریم که همه باید مسئولیت خود را بپذیرند چه فراکسیون هایی که نامزد معرفی کرده اند و چه آنهایی که کسی را معرفی نکرده اند. زیرا همگی باید به فکر تشکیل کابینه ای باشیم که بتواند به لبنان کمک کند".

گفتنی است نجیب میقاتی پیشتر از این دو بار کابینه تشکیل داده است؛ یک بار در سال 2005 پس از ترور رفیق حریری و یک بار در سال 2011. اما امروز شرایط لبنان به کلی فرق می کند زیرا این کشور درحال حاضر به دلیل تحریم های آمریکا از یک سو و فساد از سوی دیگر با شدیدترین بحران مالی و اقتصادی دست به گریبان است.

میقاتی مسیری بسیار دشوار و پر افت و خیز و پر چالش را برای تشکیل کابینه دارد.

پربیننده ترین خبرها