تشکیک در جدیت آمریکا در خروج نظامی از عراق

تشکیک در جدیت آمریکا در خروج نظامی از عراق
چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 15:03

کارشناسان و ناظران سیاسی خاطرنشان می‌کنند، بیانیه بایدن- الکاظمی درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق تنها جوهری آمریکایی بر روی کاغذی عراقی است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی به یک نامه آمریکایی اشاره کردند که در سال 2020 درباره عقب‌نشینی از آمریکا منتشر شده بود، و آن زمان "مارک میلی" فرمانده ستاد ارتش مشترک آمریکا اعلام کرد که این نامه یک پیش‌نویس است ولی فردای آن روز، "مارک اسپر" وزیر دفاع چنین چیزی را رد کرد و گفت که اصلا نامه‌ای وجود ندارد.

کارسناشان سیاسی همچنین به اظهارات "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی‌اش "فواد حسین" در 7 آوریل اشاره کرده‌اند که طی آن گفت: "قطعنامه پارلمان عراق که سال گذشته درباره خروج نیروهای خارجی تصویب شد، اجرا می‌‌شود". ولی یک روز بعد از این اظهارات، "جان کربی" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد: "هیچ‌گونه توافقی با بغداد درباره جدول زمانی برای عقب‌نشینی از عراق انجام نشده است."

این کارشناسان تصریح می‌کنند، چنین اظهاراتی موید این واقعیت است که آمریکا رویکردی دیپلماتیک مبتنی بر اظهارات ضد و نقیض مقامات مختلفش را دنبال می‌کند تا با منحرف کردن افکار عمومی جهان، فرصتی برای پیاده کردن اهداف خود فراهم کند.

همچنانکه این کارشناسان پیش‌بینی کردند که اظهارات ضد و نقیضی نیز درباره بیانیه بایدن- الکاظمی درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، طی روزها و هفته‌های آینده مطرح خواهد شد.

کارشناسان سیاسی در عین حال، پایبندی آمریکایی‌ها به اظهارات و وعده‌های‌شان درباره عقب‌نشینی از عراق را بعید می‌دانند و می‌گویند اگر جدیتی در این عقب‌نشینی وجود داشت، مواضع الحشد الشعبی در نجف اشرف هدف حمله قرار نمی‌گرفت.

آنها تأکید می‌کنند، مشکل با ایالات متحده مداخله در عراق است و نه حضور نظامی در آن، "لذا اگر نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و در کشورهای همسایه متمرکز شوند آیا تضمینی برای عدم مداخله رزمی آمریکا در عراق وجود دارد؟"

به گفته این کارشناسان، در بیانیه بایدن- الکاظمی هیچ اشاره‌ای به قطعنامه پارلمان درباره اخراج نیروهای خارجی از عراق وجود ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها