امضای 15 توافقنامه و یادداشت تفاهم بین سوریه و روسیه

امضای 15 توافقنامه و یادداشت تفاهم بین سوریه و روسیه
پنج‌شنبه 7 مرداد 1400 - 11:05

روسیه و سوریه در پایان کنفرانس بازگشت آوارگان سوری 15 توافقنامه درباره گرایشات اصلی همکاری دو کشور امضا کردند.

العالم - سوریه

روسیه و سوریه در پایان کنفرانس بازگشت پناهندگان از امضای 15 توافقنامه و یادداشت تفاهم درباره خط مشی های اصلی همکاری دو کشور خبر دادند و اعلام کردند که 10 توافقنامه دیگر نیز امضاء خواهد شد.

گروه های هماهنگی سوریه و روسیه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که توافقنامه های آتی شامل زمینه هایی همچون "همکاری حقوقی، امنیت شبکه های تبادل اطلاعات، اتحادیه گمرکی، همکاری اقتصادی – تجاری و اقدامات آموزشی" خواهد بود.

این گروه های افزودند: با توجه به مصوبات کنفرانس بین المللی بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه در سال 2020 و همچنین برای توسعه روابط دو جانبه، تلاش می شود که سطح همکاری بین وزارتخانه ها و دیگر نهادهای دولتی سوریه و روسیه در همه زمینه ها افزایش یابد.

در این بیانیه آمده است: هیات وزارتی روسیه در سفر کاری خود به سوریه یک میلیون کیت آزمایش کرونا، 250 هزار دز واکسن اسپوتنیک لایت و بیش از 160 هزار لوازم بهداشتی دیگر به طرف سوری هدیه کرد.

سوریه و روسیه در بیانیه خود اعلام کردند که بازگشت آوارگان سوری به کشورشان اولویت ملی سوریه است و باید به بازسازی سوریه و برچیدن تروریسم از خاک این کشور پرداخت و همه نیازهای آوارگان سوری را پس از بازگشت به کشورشان تأمین کرد.

گروه های هماهنگی سوریه و روسیه اعلام کردند: پیشرفتی که سوریه و روسیه در بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان به دست آورده اند، در حالی انجام می گیرد که کشورهای غربی با بازگشت آنها مخالفت می کنند و به گمراه کردن افکار عمومی جهان می پردازند و ادعا می کنند که شرایط برای بازگشت آوارگان هنوز فراهم نشده است.

این بیانیه موانع بازگشت آوارگان به مناطق آزادشده را چنین برمی شمرد: سیاست "اِعمال تحریم ها علیه سوریه توسط غرب، تمدید سالانۀ محدودیت ها برای جلوگیری از بازسازی سوریه، کاستن قدرت اقتصادی هموطنان سوری ، اشغالگری و حضور غیر قانونی نیروهای بیگانه در خاک سوریه، سیاسی سازی مسائل کاملاً انسانی از جمله منع ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل نظام دمشق، امتناع از کمک رسانی در بازسازی زیرساخت های عام المنفعه و بازگرداندن آوارگان، تبلیغ تروریست ها، ادامه دادن به سیاست بازنگه داشتن گذرگاه ها به مدت طولانی که این امر مغایر با قانون بین الملل و دیگر قوانین حقوقی بین المللی است.

کنفرانس بازگشت آوارگان از روز 26 تا 28 جولای برگزار شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها