آیا تحقیقات درخصوص انفجار بیروت به بن بست رسیده است؟

آیا تحقیقات درخصوص انفجار بیروت به بن بست رسیده است؟
پنج‌شنبه 7 مرداد 1400 - 21:15

روزهای اندکی به سالگرد بزرگ ترین فاجعه لبنان باقی مانده است. این فاجعه همان انفجار بندر بیروت ریه تنفسی پایتخت لبنان و قلب تپنده آن بود.

العالم-لبنان

از آنجایی که تحقیقات درخصوص حادثه مذکور به بن بست رسید، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان پس از جلسه با هیئتی از جریان "مستقبل" لبنان، اعلام کرد که پارلمان آماده لغو مصونیت اعضای خود است تا بتوان درخصوص انفجار از آنها بازجویی کرد.

بری در ادامه گفت که اولویت مجلس نمایندگان همکاری کامل با مراجع قضایی بوده و خواهد بود. او درمورد زمان لغو مصونیت و چگونگی آن صحبتی نکرد.

تحقیقات درمورد انفجار با موانعی مواجه شد که مهم ترین آن، امتناع یا تاخیر در پاسخ به درخواست های صورت گرفته از پارلمان و دولت برای لغو مصونیت و صدور اجازه بازجویی از برخی مقامات ارشد در این خصوص بود.

داستان از آنجایی شروع شد که کشتی حامل نیترات آمونیوم، ماده ای با قدرت انفجار بالا در سال 2013 به بندر بیروت رسید.

به دلیل وجود مشکلات فنی، کشتی مذکور برای دریانوردی نامناسب تشخیص داده شد و از حرکت مجدد آن جلوگیری به عمل آمد.

با اینکه کشتی مذکور حامل مواد شدید الانفجار بود، دولت های بعدی لبنان و نخست وزیرهایشان یعنی نجیب میقاتی، تمام سلام و سعد الحریری هیچ واکنشی به آن نشان ندادند که باعث می شود به کوتاهی در این مسئله و کشاندن کشور به سوی این فاجعه متهم شوند.

لبنانی ها عصر روز سه شنبه چهارم آگوست 2020 را هیچ وقت فراموش نمی کنند و با تشبیه فاجعه ای که در پایتخت کشورشان اتفاق افتاد به انفجار هسته ای هیروشیما، نام آن را "بیروتشیما" می‌گذارند.

در آن روز در انبار شماره 12 بندر بیروت، دو انفجار مهیب اتفاق افتاد و در نتیجه آن ابری بزرگ با موجی شدید پدیدار شد که این شهر را به لرزه درآورد. این حادثه به مرگ بیش از 200 نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر و ویرانی کامل ساختمان ها در مناطق اطراف منجر شد. خسارت های مالی این رویداد 10 تا 15 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

پربیننده ترین خبرها