آغاز رقابت‌های انتخاباتی در عراق | العامری: نظامیان بیگانه را اخراج خواهیم کرد/ تأکید رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

آغاز رقابت‌های انتخاباتی در عراق | العامری: نظامیان بیگانه را اخراج خواهیم کرد/ تأکید رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر
شنبه 9 مرداد 1400 - 20:29

جنبش الفتح عراق طی نشست ضمن اعلام آغاز کمپین انتخاباتی خود برای حضور در انتخابات اکتبر آینده و دعوت از همه برای مشارکت در این انتخابات، اعلام کرد که اخراج نیروهای بیگانه یکی از اهداف این ائتلاف خواهد بود

العالم - عراق

ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق به رهبری «هادی العامری» رسماً وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی این کشور شد و تأکید کرد که نیروهای اجنبی را از این کشور اخراج خواهد کرد.

این ائتلاف امروز شنبه با شعار «از عراق حمایت می‌کنیم و آن را می‌سازیم» اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی آتی مشارکت خواهد کرد.

این ائتلاف دقایقی پیش با حضور هادی العامری نشست آغاز کار کمپین انتخاباتی خود را در شهر بغداد اعلام کرد.

«عباس الزاملی»، تحلیلگر سیاسی عراقی اخیراً گفت که احتمالا این ائتلاف در انتخابات اکتبر آینده، بیش از 56 کرسی پارلمان را از آن خود کند. او گفت که این ائتلاف به دنبال منصب نخست وزیری است.

هادی العامری در ابتدای این نشست گفت که «ما به نقش خود در حمایت از عراق و مردم عراق و همکاری با نیروهای امنیتی و حفظ حقوق نیروهای الحشد الشعبی ادامه خواهیم داد».

او گفت که ائتلاف الفتح مشکلات بخش پزشکی و آموزشی و تربیتی عراق را برطرف خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که برنامه‌های خود برای رفاه احتماعی را شروع کند و مستمری‌ واجدین شرایط را افزایش دهد.

او گفت که ائتلاف متبوع همچنین تلاش خواهد کرد که نرخ دلار را که دولت و بانک مرکزی افزایش داده‌‌اند، کاهش داده و فرصت‌‌های شغلی را افزایش دهد.

او در مورد عملکرد این ائتلاف چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه امنیتی گفت: «ما در طول مبارزه با نظام استبدادی [بعث عراق] و اشغالگران و پاسخ به فتوای مرجعیت [در جریان جنگ علیه داعش]‌ ثابت کردیم که ما حامیان و پاسبانان این وطن هستیم».

عامری انتخابات پیش‌رو را تنها گزینه مردم برای محقق کردن مطالبات خود در جهت تغییر دانست و از کسانی که انتخابات را تحریم کرده، خواست از این تصمیم خود صرف نظر کنند.

اخیرا مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق که ائتلاف سائرون وابسته به این جریان است، به همراه ائتلاف المنبر العراقی به رهبری ایاد العلاوی گفته‌اند در انتخابات مهر ماه مشارکتی نخواهند داشت.

رهبر ائتلاف الفتح گفت که این ائتلاف در مسئله حاکمیت ملی عراق با کسی نه تعارفی دارد و نه مصالحه‌ای و عزم خود را جزم کرده که باقی‌مانده تروریست‌ها را ریشه کن کند.

او از دولت عراق به نخست وزیری مصطفی الکاظمی خواست که انتخابات را در موعد مقرر خود برگزار کند. به گفته او انتخابات باید «آزاد، شفاف و به دور از تهدیدات مسلحانه و غیره» برگزار شود.

عامری همچنین در مورد نیروهای آمریکایی و خارجی در عراق نیز گفت: «ما بر اخراج نیروهای بیگانه از عراق اصرار داریم و از تقویت و گسترش نیروهای الحشد الشعبی و امنیتی حمایت می‌کنیم».

مبارزه با فساد در تشکیلات و مؤسسات دولتی نیز از جمله موادی بود که هادی العامری بر آن تأکید کرد و گفت که در دولت آینده هرگز حمایت از خانواده‌های شهدای جنگ علیه تروریسم را فراموش نخواهد کرد.

تأکید رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور روز شنبه بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر دهم اکتبر آتی ( ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) تاکید کردند.

به گزارش وبسایت خبری موازین نیوز، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق آمده است: صالح امروز میزبان الکاظمی بود و دو طرف با یکدیگر خلاصه‌ای از اوضاع سیاسی، امنیتی، بهداشتی و اقتصادی در کشور را بررسی کردند و نخست وزیر، رئیس جمهور را در جریان نتایج سفر رسمی خود به آمریکا و گفت‌وگوی راهبردی با واشنگتن قرار داد.

بر اساس این بیانیه، صالح همچنین نتایج گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا و تلاش‌های برجسته الکاظمی و هیات مذاکره کننده دولت در این خصوص را ستود.

رئیس جمهور عراق همچنین بر ضرورت اتحاد نیروهای ملی عراق برای دستیابی به ثبات و افزایش حاکمیت عراق و منافع عالی این کشور تاکید کرد.

صالح و الکاظمی همچنین بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات شهروندان و پیگرد بقایای داعش که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در برخی شهرها هستند تاکید کردند و گفتند که باید راه به روی اعمال مجرمانه برای هدف گرفتن امنیت شهروندان بسته شود و هر حمایتی از نیروهای امنیتی برای انجام ماموریت خطیر و بزرگ خود صورت گیرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر عراق بر اهمیت برگزاری انتخابات آتی در موعد مقرر خود در اکتبر آتی تاکید کردند و گفتند که باید همه ملزومات برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات فراهم شود تا اراده واقعی رای‌دهندگان در انتخابات نمایندگان خود به دور از تقلب محقق شود و مشارکت در انتخابات هم در سطحی گسترده انجام شود.

یک هفته بعد از انصراف «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر از انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور، شنبه گذشته دوم مردادماه حزب کمونیست عراق هم انصراف خود را از انتخابات اعلام کرد.

«جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز روز جمعه گفت که اوضاع امنیتی در عراق بسیار شکننده است و تصور نمی‌شود که انتخابات آینده بدون تقلب باشد.

برخی رسانه‌های و شخصیت‌های سیاسی عراق طی روزهای اخیر تلاش می‌کنند که این گونه القا کنند که انتخابات زودهنگام در موعد دهم اکتبر برگزار نمی‌شود و به همان ماه آوریل ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.

با این حال بسیاری از گروه‌های بزرگ سیاسی همچنان خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستند. دور چهار ساله پارلمان عراق از نظر قانونی آوریل ۲۰۲۲ تمام می‌شود.

سازمان ملل امروز اعلام کرد که قصد دارد 250 ناظر را برای نظارت بر انتخابات آتی به عراق بفرستد.

نماینده سازمان ملل درعراق امروز در دیداری که با فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور داشته، گفته که از این تعداد 150 کارشناس وابسته به این سازمان خواهند بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها