آمریکا ایران را متهم حمله به کشتی اسرائیلی معرفی کرد!

آمریکا ایران را متهم حمله به کشتی اسرائیلی معرفی کرد!
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 09:41

خبر: وزیرخارجه آمریکا میگوید با مرور اطلاعات موجود به این نتیجه رسیده است که ایران متهم حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان است.

تحلیل:

- درحالی که گروه‌های مقاومت در منطقه حمله به کشتی اسرائیلی "مرسر استریت" را عهده دار شده اند؛ «آنتونی بلینکن» آن را متوجه ایران معرفی کرده و وعده داده است بزودی پاسخ مناسبی به آن خواهد داد این یعنی آنکه آمریکا همچنان بدون تحقیق و البته مبتنی بر مفروضات از پیش تعیین و تعریف شده هم قضاوت می‌کند و هم بنای عمل دارد هرچند بلینکن از نوع و جنس پاسخ احتمالی آمریکا به این مساله سخنی به میان نیاورده است.
- این اعلام موضع آمریکایی نشان می‌دهد همچنان حفظ امنیت اسرائیل در منطقه مهم ترین اصل استراتژیک آمریکاست؛ بدیهی است تمرکز بر این موضع و بزرگنمایی آن نشان می‌دهد یکی از اساسی ترین دغدغه های آمریکا در عدم عقب نشینی از منطقه تهدیدات متعدد امنیتی است که متوجه اسرائیل است، تهدیداتی که علی رغم عادی سازی روابط برخی از دولت‌های عربی منطقه با اسرائیل همچنان پابرجا و البته رو به تزاید است.
- نکته جالب توجه آنکه آمریکا نه درمساله حمله به تاسیسات هسته ای ایران، نه در مساله ترور دانشمندان هسته ای و نه در مساله سرقت اسناد و نه در هیچ تجاوزی که از سوی اسرائیل علیه ایران، سوریه، فلسطین، لبنان، عراق و دیگر کشورهای منطقه و به ویژه اعضای محور مقاومت صورت می‌پذیرد واکنشی نشان نمی‌دهد و جالب‌تر آنکه همواره چنین تعرضاتی را در راستای تامین امنیت اسرائیل و مساله ای مشروع معرفی می‌کند.
- ایران رسماً اعلام کرده است که در حمله به کشتی اسرائیلی نقشی نداشته است و در عین حال همچون هر کشور منصفی حق دفاع از منافع را برای هر گروه و کشور آسیب دیده ای از تجاوز مشروع می‌داند. در همین راستا رفتار جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که ازشجاعت لازم برای عهده دارشدن اقداماتش درسطح منطقه وجهان برخوردار است.

پربیننده ترین خبرها