تازه ترین تقابل کرونایی پکن با واشنگتن/ چین خواستار بازدید بهداشت جهانی از آزمایشگاه فورت دیتریک و ۲۰۰ آزمایشگاه زیستی آمریکا درخارج شد

تازه ترین تقابل کرونایی پکن با واشنگتن/ چین خواستار بازدید بهداشت جهانی از آزمایشگاه فورت دیتریک و ۲۰۰ آزمایشگاه زیستی آمریکا درخارج شد
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 10:36

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سیاسی کردن مساله ردیابی منشاء ویروس کرونا از سوی مقامات آمریکایی، خواستار بازدید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از آزمایشگاه فورت دیتریک و ۲۰۰ آزمایشگاه زیستی آمریکا در خارج از این کشور شد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شینهوا، «جائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: هیچ کشوری نمی تواند با اتهام زنی به دیگران دامن خود را پاک کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا برای اثبات «شفافیت و مسئولیت پذیری» که ادعای آن را دارد، باید چهار حرکت را شروع کند، افزود: واشنگتن باید علاوه بر اجازه بازدید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از آزمایشگاه فورت دیتریک و ۲۰۰ آزمایشگاه زیستی در خارج از کشور، اجازه انتشار و بررسی داده های موارد اولیه ابتلا به کرونا در این کشور را صادر کند.

این مقام چینی همچنین دعوت از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق در مورد دانشگاه کارولینای شمالی و انتشار اطلاعات مربوط به ورزشکاران نظامی بیمار آمریکایی که در بازیهای نظامی جهانی در ووهان شرکت کردند را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که واشنگتن باید در راستای شفاف سازی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، یک تیم سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس سال جاری با همکاری دانشمندان چینی، حدود یک ماه در شهر ووهان تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و پس از پایان تحقیقات خود اعلام کردند احتمالا این ویروس توسط خفاش‌ها به انسان منتقل شده است. در بیانیه این تیم آمده بود: احتمال گسترش این ویروس از طریق یک حادثه آزمایشگاهی بسیار کم است.

با این حال آمریکا و تعداد دیگری از دانشمندان از این گزارش متقاعد نشده‌اند و به اتهامات خود علیه چین ادامه دادند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

پربیننده ترین خبرها