ائتلاف فتح عراق کمپین انتخاباتی خود را آغاز می کند

ائتلاف فتح عراق کمپین انتخاباتی خود را آغاز می کند
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 10:56

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که عملیات رای گیری در موعد مقرر خود و بدون تاخیر برگزار خواهد شد.

العالم-عراق

ائتلاف فتح عراق نیز کمپین انتخاباتی خود را آغاز نموده و تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکا از عراق را در اولویت دستورکارهای خود قرار خواهد داد.

با وجود کناره گیری و بی میلی برخی از نیروها و ائتلاف های سیاسی برای شرکت در انتخابات، ائتلاف فتح برای به پیش بردن انتخابات، با آغاز کمپین انتخاباتی و اعلام اسامی نامزدهای خود تصمیم قطعی به مشارکت گرفت.

هادی العامری رئیس این ائتلاف وعده داد که برای اخراج نیروهای آمریکا، رفع مشکل بیکاری و کمبود در زیرساخت ها و بیمارستان ها تلاش خواهد کرد.

احمد الاسدی نماینده پارلمان عراق گفت:" بدون شک ائتلاف فتح برنامه انتخاباتی خود را به وضوع اعلام کرده و رئیس ائتلاف درمورد نکات اساسی این برنامه صحبت کرده است. اما بطور خلاصه می گوییم که برنامه فتح بر پرونده امنیتی، حمایت از حشد الشعبی، نیروهای مسلح، دستگاه های امنیتی و بحث حاکمیت متمرکز است و هرگز از خواسته های خود برای تحقق حاکمیت کامل بخصوص حاکمیت مطلق حریم هوایی عدول نخواهد کرد".

طبق اعلام کمیساریای عالی انتخابات، دهم اکتوبر آینده موعد حتمی برگزاری انتخابات عمومی است. با وجود برخی کناره گیری ها، نیروها و کنش های سیاسی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود پافشاری می کنند. از مهم ترین این گروه ها می توان به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف نیروهای دولت ملی به ریاست عمار الحکیم و ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی اشاره کرد.

گفتنی است که جریان صدر، منبر عراقی به ریاست ایاد علاوی، جبهه گفتگوی ملی عراق به رهبری صالح المطلق، حزب کمونیست و برخی جهات جنبش اکتوبر از انتخابات کناره گیری کرده اند.

صباح العگیلی تحلیلگر سیاسی بیان داشت:" این کناره گیری در نهایت معادله انتخاباتی را تغییر نخواهد داد. برخی جریان های سیاسی وزنی در انتخابات پیش رو ندارند که البته جریان سائرون از این دسته مستثنی است. شاید در روزهای آتی شاهد تغییر موضع این جریان و روی آوری گسترده به سوی انتخابات باشیم".

در کردستان به نظر می رسد احزاب و نیروهای کرد مشغول آماده شدن برای نبرد انتخاباتی هستند. فهرست ائتلاف کردستان که به اتحادیه میهنی کردستان و جنبش التغییر پیوسته، قباد طالبانی را به عنوان رئیس خود برگزیده است.

تصمیم به برگزاری زودهنگام انتخابات عراق با وجود برخی تعلل ها درحال عملی شدن است. بعضی منابع اعلام کرده اند که برای بازگشت برخی جریان های تحریم کننده به انتخابات، گفتگوهایی در جریان است.

پربیننده ترین خبرها